Pressinbjudan: Showroom på Malmö Återbyggdepå under Europa minskar avfallet-veckan

Välkomna till möbelvernissage med återbrukstema!

På Malmö Återbyggdepå kommer det under Waste Reduction Week 17-25 november att finnas en utställning i form av showroom med möbler och produkter av återbrukat material, och den 19 november kl 10-13 är det vernissage. Kl 11.00  kommer Jobbcenters chef Jahangir Hosseinkhah och produktdesigner Jennifer Lempinen att tala.

I samband med ”Europa minskar avfallet” vill vi inspirera till att minska avfallet genom att ge byggmaterial och möbler ett längre liv.
Utställningen består av återbrukat material och är produkter samt spillmaterial som kommer från återbyggdepå och från Jobbcenters verkstäder. Produkterna är tillverkade av deltagare på Jobbcenters olika verksamheter och designade av Jennifer Lempinen. Jennifer är utbildad produktdesigner som är anställd via SEF Unga.
Malmö Återbyggdepå drivs gemensamt av Sysav och Malmö Stads Serviceförvaltning. Här finns 9000 m2 begagnat byggmaterial till salu.
”Europa minskar avfallet” är ett årligt EU-projekt som pågår under en veckas tid i november.

Jennifer Lempinen, formgivaren, jennifer.lempinen@malmo.se eller 0768 70 79 52.
Carina Eklund, avdelningschef Sysav, carina.eklund@sysav.se eller 040-635 26 55.

www.malmoaterbyggdepa.se
www.minskaavfallet.se
www.sysav.se

Sysav, Sydskånes avfallsaktiebolag, tar emot och behandlar avfall från hushåll i södra Skåne. Genom mångsidighet och bredd kombineras olika metoder och varje avfall tas omhand efter sina egna förutsättningar. 98 procent av avfallet åtevinns som olika former av material eller energi. Sysavs mål är att avfall så lång det är möjligt ska komma till nytta. Naturens kretslopp och en miljöriktigt avfallshantering är grundförutsättningar för verksamheten.