Halvårsrapport Sydsvenska Hem AB (publ) januari – juni 2024

Report this content

Sydsvenska Hems starka balansräkning ger oss möjlighet att fokusera på det som är viktigt – att genomföra affärer och utveckla våra fastigheter

Koncernens resultat i korthet april – juni 2024

• Hyresintäkterna uppgår för kvartalet till 24 530 tkr (24 859), en minskning med 1 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år.
  • Driftnetto uppgår för kvartalet till 18 511 tkr (19 248), motsvarande en minskning med 4 procent jämfört med samma kvartal föregående år.
  • Förvaltningsresultatet uppgår till 10 192 tkr (11 370) en minskning med 10 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år.
  • Värdeförändringar förvaltningsfastigheter uppgick till -4 378 tkr (-55 639).
  • Värdeförändring derivat uppgick till -528 tkr (0).
  • Kvartalets resultat uppgår till 4 114 tkr (-35 419) motsvarande 0,64 kr per aktie (-5,49).

Koncernens resultat i korthet januari – juni 2024

• Hyresintäkterna uppgår för perioden till 50 519 tkr (47 879), en ökning med 6 procent jämfört med motsvarande period föregående år.
  • Driftnetto uppgår för perioden till 36 755 tkr (34 789), motsvarande en ökning med 6 procent jämfört med samma period föregående år.
  • Förvaltningsresultatet uppgår till 20 386 tkr (19 261) en ökning med 6 procent jämfört med motsvarande period föregående år.
  • Värdeförändringar förvaltningsfastigheter uppgick till -4 378 tkr (-56 576).
  • Värdeförändring derivat uppgick till 1 250 tkr (0).
  • Periodens resultat uppgår till 13 837 tkr (-29 282) motsvarande 2,14 kr per aktie (-4,54).
  • Marknadsvärdet på fastighetsportföljen uppgick per 30 juni till 1 458 912 tkr (1 468 375).
  • Belåningsgraden uppgick per 30 juni till 42,10 procent (43,03). Räntetäckningsgraden var 2,68 gånger (2,68).
  • Långsiktigt substansvärde per aktie uppgick per 30 juni till 127,24 kr (125,60), vilket är en ökning med 1 procent jämfört med föregående år.

Väsentliga händelser januari – juni 2024

• Under andra kvartalet har bolaget förvärvat Fastighetsaktiebolaget Katslösa och därigenom fastigheterna Katslösa 17:4 och 9:2 i Helsingborg med en total uthyrningsbar area om cirka 8 200 kvm, fullt uthyrda till bland annat Blomsterlandet och Byggmax. Fastigheterna, som är belägna precis vid motorvägsanslutningen i Rydebäck i södra Helsingborg, och med direkt närhet till tågstation, har stor utvecklingspotential. Området omfattar totalt drygt 80 000 kvm mark och för närvarande pågår ett arbete med en ny detaljplan med målsättning att utveckla ytterligare handel och verksamheter på fastigheterna.

Förvärvet sker till ett sammanlagt underliggande fastighetsvärde om 90 miljoner kronor, efter avdrag för latent skatt, och förvärvet finansieras delvis genom en kvittningsemission om 245 149 aktier. Emissionen innebär att Sydsvenska Hem tillförs cirka 31 miljoner kronor i eget kapital. Emissionskursen uppgår till 125,76 kronor per aktie, vilket motsvarar långsiktigt substansvärde för Sydsvenska Hems aktie per den 31 december 2023.
  • På bolagets årsstämma omvaldes styrelsen och beslutades att utdelning om 1 kr per aktie lämnas och att resterande del av årets resultat återinvesteras i verksamheten för att används i den fortsatta expansionen.

Väsentliga händelser efter andra kvartalets utgång

• Tillträde av fastigheterna Katslösa 17:4 och 9:2 skedde den 1 juli 2024 och tillför Sydsvenska Hem hyresintäkter om cirka 7 miljoner kronor per år.
  • Efter genomförd nyemission uppgår det totala antalet aktier och röster i Sydsvenska Hem till 6 699 907.

VD Gustav Adielsson kommenterar:

Med en inflation som antas vara under kontroll och en räntesänkning från Riksbanken har tongångarna i Sverige varit alltmer positiva under kvartalet som passerat. Det sker en återhämtning på fastighetsmarknaden samtidigt som det generella konjunkturläget får beskrivas som svagt. I detta rådande marknadsläge rapporterar Sydsvenska Hem en stabil intjäning och en stark balansräkning, vilket ger möjlighet till fortsatt utveckling av vårt fastighetsbestånd och därmed långsiktigt värdeskapande.

Starka nyckeltal ger bra möjligheter
Sydsvenska Hem bibehåller sina starka nyckeltal och finansiella situation. Detta är en trygghet i en omvärld som under de senaste åren har varit osäker och som präglas av stora svängningar i ekonomin. Med god kostnadskontroll och starkt förvaltningsresultat kan Sydsvenska Hem uppvisa en räntetäckningsgrad om 2,68 gånger och förbättrad belåningsgrad på 42,10%. Vår fortsatt starka balansräkning och stabila intjäning bekräftar Sydsvenska Hems ekonomiska ställning och ger oss möjlighet att fokusera på det som är viktigt – att genomföra affärer, hyra ut vakanta ytor och därmed utveckla våra fastigheter. Sydsvenska Hem har stor potential i de vakanta ytorna i fastighets-beståndet som vid nytecknade hyresavtal ger Sydsvenska Hem ytterligare intäkter, ökat förvaltningsresultat och värde. Bolaget levererar ett ökat substansvärde om 127,24 kr/aktie för perioden och med en stabil grund står Sydsvenska Hem redo för ytterligare förvärv och investeringar.

Fortsatt värdeskapande
Nu går vi in i tredje kvartalet och med en solid grund fortsätter Sydsvenska Hems arbete. Genom fastighetsförvaltning, utveckling och långsiktighet ska vi verka för att ständigt skapa nya affärer och öka vårt förvaltningsresultat. Jag vill passa på att tacka alla engagerade medarbetar på Sydsvenska Hem. Tillsammans har vi byggt ett starkt och växande bolag.

Malmö den 19 juli 2024

Information
Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Sydsvenska Hem AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 19 juli 2024 kl 08:00. För mer information gällande Sydsvenska Hem AB (publ), vänligen besök www.sydsvenskahem.se och www.spotlightstockmarket.com

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Gustav Adielsson, verkställande direktör, Sydsvenska Hem AB (publ)
Telefon: +46 (0) 761 76 07 00
gustav.adielsson@sydsvenskahem.se

Sydsvenska Hem AB (publ) i korthet
Sydsvenska Hem AB (publ), med organisationsnummer 559038-4177, är ett svenskt fastighetsbolag som äger 31 fastigheter huvudsakligen i Skåne. Bolaget bildades i december 2015 och förvaltar en fastighetsportfölj som främst består av handels- och samhällsfastigheter, bostäder, kontor, industrier och kommersiella lokaler. Beståndet idag omfattar cirka 88 100 kvm. Bolagets aktier handlas på Spotlight Stock Market sedan den 6 april 2016.