CayTel 1 L.P. innehar omkring 88,1 % av aktierna och 88,7 % av rösterna i Teleca AB (publ) och förlänger anmälningsperioden

Report this content

Erbjudandet lämnas inte, och detta pressmeddelande får inte distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till, och inga anmälningssedlar kommer att accepteras från eller på uppdrag av aktieägare, i Amerikas Förenta Stater, Australien, Kanada, Japan, Nya Zeeland eller Sydafrika eller i något annat land där lämnande av Erbjudandet, distribution av detta pressmeddelande eller godkännande av accept av Erbjudandet skulle strida mot tillämpliga lagar eller regleringar eller skulle kräva att ytterligare erbjudandehandlingar upprättas eller registrering sker eller att någon annan åtgärd företas utöver vad som krävs enligt svensk lag. Detta pressmeddelande har offentliggjorts på svenska och engelska. Vid eventuell avvikelse mellan språkversionerna skall den svenska äga företräde.

CayTel 1 L.P. (”CayTel”), ett helägt dotterbolag till Symphony Technology Group LLC, offentliggjorde den 31 oktober 2008 ett offentligt uppköpserbjudande till aktieägarna i Teleca AB (publ) (”Teleca”) enligt reglerna om budplikt (”Erbjudandet”).

Den 29 december 2008 meddelade CayTel att konkurrensrättsligt godkännande i Ryssland avseende Erbjudandet erhållits och att Erbjudandet därmed var ovillkorat.

Vid utgången av anmälningsperioden den 12 januari 2009 hade Erbjudandet accepterats av innehavare till sammanlagt 29.339.376 B-aktier i Teleca, motsvarande omkring 38,2 % av aktierna och 36,2 % av rösterna i Teleca.(1)

Vid tidpunkten för offentliggörandet av erbjudandehandlingen den 7 november 2008 innehade CayTel 475.555 A-aktier och 35.667.029 B-aktier i Teleca, motsvarande omkring 47,0 % av aktierna och 49,8 % av rösterna i Teleca. Efter offentliggörandet av erbjudandehandlingen har CayTel förvärvat sammanlagt 2.232.116 B-aktier i Teleca utanför Erbjudandet, motsvarande omkring 2,9 % av aktierna och 2,8 % av rösterna i Teleca.(2) CayTels totala innehav av Teleca-aktier, inklusive de aktier som omfattas av gjorda accepter av Erbjudandet, utgör således 475.555 A-aktier och 67.238.521 B-aktier i Teleca, motsvarande omkring 88,1 % av aktierna och 88,7 % av rösterna i Teleca.

CayTel har redovisat likvid till de aktieägare som hade accepterat Erbjudandet per den 23 december 2008 (dvs. sista handelsdagen innan CayTel offentliggjorde att Erbjudandet var ovillkorat). Redovisning av likvid till de aktieägare som har accepterat Erbjudandet därefter fram till utgången av anmälningsperioden klockan 17.00 den 12 januari 2009 beräknas påbörjas omkring den 16 januari 2009.

CayTel har beslutat förlänga anmälningsperioden till klockan 17.00 (svensk tid) den 16 januari 2009 för att möjliggöra för aktieägare som ännu inte accepterat Erbjudandet att acceptera Erbjudandet. Redovisning av likvid till de aktieägare som accepterar erbjudandet under den förlängda anmälningsperioden beräknas ske omkring den 21 januari 2009. Eftersom Erbjudandet är ovillkorat har de aktieägare som accepterar Erbjudandet under den förlängda anmälningsperioden inte rätt att återkalla sina accepter. CayTel kan även komma att förvärva ytterligare aktier i Teleca på marknaden.

CayTel avser att verka för en avnotering av Teleca, förutsatt att sådan avnotering sker i enlighet med gällande regler och föreskrifter och att Teleca inte längre uppfyller de s.k. spridningskrav som gäller för notering vid NASDAQ OMX Stockholm. För det fall CayTel blir ägare till mer än 90 % av samtliga aktier i Teleca, avser CayTel att inleda ett tvångsinlösenförfarande avseende de aktier i Teleca som inte lämnats in i Erbjudandet.

Erbjudandehandlingen, liksom tillägg till erbjudandehandlingen, i svensk och engelsk version samt övrig information om Erbjudandet publiceras på www.carnegie.se och www.SymphonyTG.com.

(1). CayTel innehar samtliga A-aktier i Teleca, varför Erbjudandet endast har omfattat Telecas B-aktier.
(2.) Som CayTel tidigare redovisat har Aktiemarknadsnämnden i ett uttalande av den 14 september 2008 (uttalande 2008:33) bekräftat att CayTel inte behöver anpassa vederlaget i Erbjudandet till det pris CayTel erlade i samband med förvärv av Teleca-aktier under våren 2008. Inget av CayTels förvärv av Teleca-aktier därefter har skett till ett pris som överstiger vederlaget i Erbjudandet om 3,25 kronor per Teleca-aktie.