• Symrise/

Symrise har ökat sitt innehav i Probi till 30,03 procent, vilket föranleder budplikt

Report this content

Symrise AG (“Symrise”) har förvärvat 11.010 aktier i det svenska bolaget Probi AB (publ) (“Probi” eller “Bolaget”), noterat på NASDAQ OMX Stockholm, varefter Symrise innehar 2.812.505 aktier i Probi. Symrises aktieinnehav i Bolaget har därmed ökat från omkring 29,91 procent av aktierna och rösterna till omkring 30,03 procent av aktierna och rösterna.

Detta innebär att Symrise är skyldigt att lämna ett så kallat budpliktsbud till samtliga aktieägare i Probi. Symrise avser att inom fyra veckor återkomma med besked om ett eventuellt budpliktsbud avseende resterande aktier i Bolaget. Om ett sådant budpliktsbud lämnas kommer det erbjudna priset att uppgå till 40,10 kronor per aktie, vilket motsvarar det högsta pris som Symrise har betalat under den senaste sexmånadersperioden.

Om Symrise:

Symrise är en global leverantör av dofter, smaksättare, aktiva ingredienser till kosmetika och råmaterial samt funktionella ingredienser. Symrise klienter innefattar tillverkare av parfymer, kosmetika, mat och dryck, läkemedelsindustrin och tillverkare av näringstillskott.

2012 års försäljning på 1,735 miljarder euro, placerar Symrise bland de fyra toppbolagen inom den globala smak- och doftindustrin. Huvudkontoret finns i Holzminden, Tyskland och koncernen är representerad i över 35 länder i Europa, Afrika, Mellanöstern, USA och Latinamerika.

Symrise arbetar med sina klienter för att utveckla nya idéer och koncept redo för marknaden för produkter som är en oumbärlig del av vardagslivet. Finansiell framgång och bolagsansvar är ofrånkomligt länkade till varandra i processen. Symrise tar därför hänsyn till hållbarhet i varje del av bolagets strategi. År 2012 tilldelades bolaget German Sustainability Award. Symrise – always inspiring more…

Presskontakt:                                                Investerarkontakt:

Bernhard Kott                                                 Tobias Erfurth