• SynAct/

SynAct Pharma stärker patentportföljen för AP1189 efter en Intention to Grant från europeiska patentverket

SynAct Pharma AB (“SynAct”) informerar idag att det europeiska patentverket (EPO) utfärdat en ”Intention to Grant” för ansökan om dess patent som täcker AP1189 i metoder för att behandla artrit-sjukdomar.

SynAct har fått information om att en ”Intention to Grant” har utfärdats relaterad till dess europeiska patentansökan 20723141.6 (EP-publikation 3773558). Det europeiska patentet kommer, när det blivit beviljat ge skydd till år 2040 för användandet av SynActs ledande produkt AP1189 i kombination med metotrexat i behandling av artrit-sjukdomar, inklusive reumatisk artrit (ledgångsreumatism), som i den nyligen avslutade BEGIN-studien där AP1189 givet i kombination med metotrexat gav en signifikant reduktion av sjukdomsaktivitet. Yttermera täcker patentansökan också kombinationsbehandling i andra artrit-sjukdomar, som till exempel psoriasisartrit och ankyloserande spondylit.

I korthet innebär en “Intention to Grant” att EPO avser att bevilja ett europeiskt patent på grundval av den patentansökan som för närvarande är registrerad och ett slutgiltigt beslut om beviljande kommer att utfärdas av EPO när alla formaliteter är avklarade.

“Det här är ett ytterligare viktigt steg i vårt byggande av en stark och robust portfölj av patent som täcker AP1189.”, säger Thomas Jonassen, CSO.

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 december 2021.

Jeppe Øvlesen
VD, SynAct Pharma AB
E-post: joo@synactpharma.com

Thomas Jonassen
CSO, SynAct Pharma AB
E-post: tj@synactpharma.com

Om SynAct Pharma AB

SynAct Pharma AB bedriver forskning och utveckling inom inflammatoriska sjukdomar. Bolaget har en plattformsteknologi baserad på en ny klass läkemedelskandidater som riktar sig mot akuta försämringar i kroniska inflammatoriska sjukdomar med det primära syftet att stimulera naturliga läkningsmekanismer. För mer information: www.synactpharma.com.

Om AP1189

Verkningsmekanismen för SynAct Pharmas ledande läkemedelskandidat AP1189 är främjande av inflammationsresolution genom selektiv aktivering av melanokortin-receptorerna 1 och 3. Dessa receptorer finns på alla immunceller, inklusive makrofager och neutrofiler. Aktivering av dessa receptorer leder till två direkta anti-inflammatoriska effekter: den påverkar dessa celler till att producera färre inflammationsdrivande molekyler och förmår också ändra dem till att påbörja uppstädning av inflammationen, även känt som efferocytosis (J Immun 2015, 194:3381-3388). Denna process har visat sig vara effektiv i modeller av inflammatoriska och auto-immuna sjukdomar och den kliniska potentialen testas i kliniska program på patienter med aktiv reumatoid artrit (RA), nefrotiskt syndrome (NS) och COVID-19. Säkerheten och effekten av AP1189 testas och har inte granskats av någon tillsynsmyndighet globalt.