Kampanj ska informera om synproblem hos barn

Report this content

Synologen genomför en kampanj med syfte att sprida kunskap om tecken på synproblem hos skolbarn. En affisch, framtagen av byrån Andreasson PR, skickas i dagarna ut till alla skolor runt om i Sverige. Tanken är att den illustrerade affischen ska pryda en vägg på kommunernas skolor.

Problem med synen är viktigt att upptäcka tidigt hos barn. Synfel kan ge koncentrationssvårigheter och påverka skolarbetet. I ett utskick av en illustrerad affisch informerar Synologen om åtta typiska tecken på synproblem.

− Allt fler barn och ungdomar får problem med synen, som ibland kan vara svåra att upptäcka och de kan förväxlas med andra problem. Därför vill vi sprida kunskap bland lärare, föräldrar och barn för att de drabbade ska få hjälp så snart som möjligt av en optiker, säger Sara Wittskog, kliniskt ansvarig på Synologen.

Koncentrationssvårigheter och dålig motorik är två exempel på tecken som ofta kopplas till något annat än synproblem.

− Alla barn ska ha de bästa förutsättningarna att klara sin skolgång. De ökande problemen kopplade till mycket skärmtittande kan ge många olika besvär. Exempelvis utveckling av närsynthet i tidig ålder är mycket allvarligt, vilket vi vill understryka genom denna kampanj, säger Sara Wittskog.

För mer information:

Sara Wittskog , sara@synologen.se

Om Synologen
Synologen är en rikstäckande medlemsorganisation som består av engagerade och kunniga optiker. Våra lokala optiker erbjuder helhetslösningar inom syn- och ögonhälsa. Synologens medlemmar är de enda av Sveriges optiker som är certifierade inom kvalitet och miljö enligt den internationella ISO-normen. Synologen är Sveriges fria optiker och vi står för kvalitet, kunskap och gott omhändertagande av din synhälsa.