Unga norrbottningar hjälper fler att se bättre

Report this content

Två drygt tjugoåriga killar har rört om i optikbranschen. Med start i Kiruna har de genom ny teknologi, flexibla lösningar, och ett patientfokuserat arbetssätt lyckats kapa optikerköerna i Norrbotten. De unga entreprenörerna vill nu utvidga sitt imperium och i branschen ses de som ett framtidshopp.

Bild: Daniel Niemi och Christian Ekhorn

Daniel Niemi och Christian Ekhorn är vännerna som såg ett enormt behov att hjälpa människor med synproblem. På grund av bristen på optiker fick många äldre i Norrbotten vänta i långa köer för undersökning. Daniels pappa hade länge drivit optikerbutik så det fanns en viss branschkunskap och i kombination med en stark vilja att få saker att hända så drog de igång.

- Vi är väl det man kallar entreprenörssjälar. Daniel hade kunskap om branschen och jag såg möjligheten att utveckla en affärsidé, samtidigt som vi kunde hjälpa Kirunaborna, säger Christian Ekhorn.

Med Kiruna som bas har de expanderat till flera orter. De har även tagit in ny utrustning och kan utföra avancerade undersökningar på distans. Det ger kortare köer och bättre ögonhälsa för många som annars har svårt att få hjälp.

- Eftersom vi satsar på ny teknologi, har mobil utrustning och använder optiker på distans så blir verksamheten oerhört effektiv. Exempelvis kan vi hjälpa patienter på ett helt seniorboende som därmed också slipper onödiga och slitsamma transporter, säger Christian Ekhorn.

Efter Kiruna har Niemis optik utökats till Nordmaling som helt saknade optikerbutik och till Ånäset.

- Optikerbristen gör att det krävs nya lösningar. Vi såg hur undersökningar utfördes på samma sätt som alltid, trots att det idag är mycket vanligare med synproblem. Med ny teknologi går det att hjälpa många fler till en god ögonhälsa, säger Christian Ekhorn.

Christian och Daniel är medlemmar i Synologen, branschföreningen för Sveriges fria optiker. På Synologen ser man positivt på killarnas nytänkande.

- De visar hur man som optikerföretagare kan kombinera entreprenörskapet med ett ansvar för bygden och dess invånare. De ger gott hopp om framtiden i branschen, säger Eva Larsson som är VD för Synologen.

För mer information:

Christian Ekhorn, 072-556 63 93