Utbildning av skolsköterskor i Ängelholm

Report this content

Synproblem hos barn blir allt vanligare. I Ängelholm har Barn- och elevhälsan tagit hjälp av optiker för att öka kunskaperna om barn i riskzon för stark närsynthet. Syftet är att upptäcka fler barn och bromsa utvecklingen av deras synfel.

För att upptäcka barn med synproblem är skolornas elevhälsovård avgörande. Problemen kommer ofta smygande och varken barnet eller föräldrarna kan uppleva det som något allvarligt fel. Ängelholms kommun har nu tagit initiativ för att öka skolsköterskornas kunskaper och till hjälp har de tagit Optiker Anderberg som är medlem i Synologen.

− Allt fler barn och ungdomar drabbas av närsynthet. Det påverkar i många fall deras skolgång, men de riskerar också senare i livet ögonsjukdomar. Därför är det viktigt att skolsköterskorna upptäcker dessa barn så tidigt som möjligt, säger optikern Johan Grönvall som tillsammans med sin kollega Maria Ekberg utformat informationen.

Nyligen genomfördes ett första möte. Ett 15-tal skolsköterskor fick lära om närsynthet och vad som kan göras för att hjälpa dessa barn.

- De flesta känner till hur närsynthet mäts, men få vet att det faktiskt går att bromsa utvecklingen av närsynthet. Barn i riskzon för svår närsynthet behöver få hjälp och insatser. Det kan handla om ökad utevistelse och begränsningar av skärmtid, säger Johan Grönvall.

Kommunen planerar nu att fortsätta arbetet för att skapa en struktur i hur kontrollerna utförs.

- Det som Ängelholm gör är oerhört viktigt - ett föredöme för hela Sverige. Vi behöver fånga upp dessa barn och ge dem chansen att slippa allvarliga problem med sin framtida ögonhälsa, säger Johan Grönvall.

Fakta - Barn och närsynthet

• Närsynthet ökar kraftigt i hela världen. WHO beräknar att hälften av världens befolkning kommer att vara närsynt år 2050.
  • Närsynthet utgör en riskfaktor för andra ögonsjukdomar, exempelvis näthinneavlossning och glaukom.
  • Närsynthet går att påverka. Studier visar att ökad utomhusvistelse har en positiv effekt i att förebygga utveckling av närsynthet. Likaså att undvika skärmtid eller titta statiskt på nära håll. Ögat behöver få arbeta på olika avstånd.
  • Numera finns även speciellt framtagna glas och kontaktlinser som faktiskt kan behandla närsynta barn och bromsa deras utveckling av närsynthet, vilket tidigare inte var möjligt.

För mer information:

Johan Grönvall, 0702-568 230

Sara Wittskog, kliniskt ansvarig Synologen, 076-7890926

Om Synologen
Synologen är en rikstäckande medlemsorganisation som består av engagerade och kunniga optiker. Våra lokala optiker erbjuder helhetslösningar inom syn- och ögonhälsa. Synologens medlemmar är de enda av Sveriges optiker som är certifierade inom kvalitet och miljö enligt den internationella ISO-normen. Synologen är Sveriges fria optiker och vi står för kvalitet, kunskap och gott omhändertagande av din synhälsa.