Bokslutskommuniké januari – december 2019

Fjärde kvartalet i korthet

• SyntheticMR hade en negativ försäljningstillväxt på -31% i det fjärde kvartalet jämfört med förgående år.
  • Nettoomsättningen uppgick till 10,6 Mkr (15,3).
  • Rörelseresultatet uppgick till -4,6 Mkr (5,4), varav -2,2 Mkr för SyntheticMR U.S. Inc.
  • Periodens resultat summerades till -3,5 Mkr (4,4).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,85 kr (1,10).

Helår januari – december 2019

• Nettoomsättningen uppgick till 45,8 Mkr (48,3), vilket innebär en försäljningstillväxt på -5%.
  • Rörelseresultatet uppgick till 4,9 Mkr (18,7), varav -2,7 Mkr för SyntheticMR U.S. Inc.
  • Periodens resultat summerades till 3,7 Mkr (14,7).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,94 kr (3,63).
  • Styrelsen föreslår till Årsstämman att besluta om utdelning om 1,50 kr (1,50) per aktie.

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet

Marknad och försäljning
SyntheticMR fortsätter att implementera sin strategi genom att förstärka sin lokala närvaro i USA, Japan, Indien och EU.

Deltagande med egen monter vid RSNA, vilken är världens största kongress för radiologer.

SyntheticMR erhöll den första direktordern av SyMRI från ett välrenommerat sjukhus i USA, tack vare investeringar i egna lokala säljresurser.

Övriga händelser
SyntheticMR US Inc har rekryterat ytterligare 3 personer under fjärde kvartalet.

Väsentliga händelser under helåret 2019

Marknad och försäljning
SyntheticMR har förstärkt sin säljorganisation globalt och har bland annat registrerat ett dotterbolag i USA, SyntheticMR U.S. Inc.

SyntheticMR erhöll godkännande från det amerikanska läkemedelsverket, FDA, för användning av SyMRI tillsammans med Siemens-kameror.

SyntheticMRs programvara SyMRI har lanserats i USA tillsammans med Siemens Healthineers via deras plattform syngo.via Open apps.

Övriga händelser

Delårsrapporten för tredje kvartalet var den första rapporten där koncernredovisning upprättats. Siffrorna som anges i de finansiella rapporterna avser koncernen om inget annat anges.

Styrelsen beslutade att skjuta upp ansökan om listbyte till NASDAQ OMX Stockholm.

SyntheticMR genomförde ett VD-byte och Ulrik Harrysson tillträdde som VD den 1 juli 2019.

SyntheticMRs resurser fokuseras på affärsverksamheten för att ytterligare etablera koncernens produkter på den globala marknaden.

Yvonne Mårtensson lämnade under september sitt uppdrag som styrelseordförande. Som tillförordnad styrelseordförande valdes Johan Sedihn.

Väsentliga händelser efter kvartalets utgång

MD Anderson Cancer Center, ett globalt mycket välrespekterat cancersjukhus i USA, placerade en order av SyMRI.

Utöver ovan har SyntheticMR erhållit ytterligare order av SyMRI från välansedda sjukhus i Japan och Indien.

Cincinnati Childrens Hospital Medical Center, vilket är ett av USA:s ledande barnsjukhus, delgav att de numera använder SyMRI i kliniskt bruk för majoriteten av alla hjärnundersökningar.

Mina erfarenheter sedan jag tillträdde som VD för SyntheticMR den första juli 2019 har förstärkt mig i min uppfattning om att vårt unika produkterbjudande verkligen uppskattas av våra kunder och att vi som organisation har alla förutsättningar för att fortsätta utveckla vår position på marknaden. I våra prioriterade marknader USA, Japan, Indien och EU har vi under de senaste månaderna adderat drygt 10 000 årstimmar av säljresurser. Jag är övertygad om att detta kommer att ge utväxling i försäljning och så småningom även i resultat. Vi kommer se positiva effekter på försäljning i accelererande grad under 2020. Bolaget går in i året med en stark finansiell ställning och de ökade kostnaderna är skalbara, vilket innebär att om vi behöver bromsa på något område så är ställtiden kort.

I slutet av 2019 fick vi en order av SyMRI från ett välrenommerat sjukhus i USA, den första efter att vi för en förhållandevis kort tid sedan investerade i egna säljresurser på marknaden. Enligt samma förutsättningar har våra satsningar i Indien och Japan resulterat i en första order i respektive land. Mycket glädjande fick vi nyligen även en order från MD Anderson Cancer Center, ett globalt prestigefullt cancersjukhus i USA. Dessa order, direkt från sjukhusen, kommer vi se positiva effekter av från första kvartalet 2020 och de är fyra av många exempel som stärker mig i uppfattningen att vi implementerar rätt strategier för att säkerställa långsiktigt lönsam försäljningstillväxt.

Försäljningen under fjärde kvartalet uppgick till 10,6 Mkr (15,3) vilket innebär en negativ försäljningstillväxt om -31%. Anledningen till denna utveckling är ett starkt jämförelse-kvartal som kommer av de kvartalsvisa variationer vi ser i försäljningen av MAGiC. Positivt i sammanhanget är att försäljningen av MAGiC-licenser i det fjärde kvartalet uppgick till genomsnittet av de senaste åtta kvartalens försäljningsvolymer, vilket innebär att vi över tid fortsatt ser goda volymer av denna produkt via GE Healthcare.

Rörelseresultatet i kvartalet uppgick till -4,6 Mkr (5,4), vilket är en följd av den lägre försäljningstillväxten men också en effekt av de investeringar vi nu initierat för att förstärka SyntheticMRs säljresurser på prioriterade marknader. Investeringarna vi gör innebär att vi på ett effektivare sätt kommer närmare våra slutkunder samt att vi kan fortsätta utveckla befintliga och potentiellt nya partner-samarbeten på ett slagkraftigare sätt.

Försäljningen för helåret 2019 uppgick till 45,8 Mkr (48,3) vilket är en minskning med -5%. Minskningen beror på lägre försäljning av MAGiC-licenser via GE Healthcare än föregående år och då främst hänförligt till fjärde kvartalet. Försäljningen av SyMRI via övriga kanaler ökar i jämförelse med 2018 men når än så länge inte upp till de tillväxtambitioner som SyntheticMR har som bolag. Rörelseresultatet för 2019 var positivt och uppgick till 4,9 Mkr (18,7), motsvarande en marginal om 11 procent (39).

SyntheticMR är ett tillväxtbolag med höga ambitioner. För att säkerställa lönsam försäljningstillväxt långsiktigt fortsätter vi att i hög takt implementera våra strategier. Utvecklingen av våra satsningar i USA är hittills över förväntan. Förutom att de första ordrarna av SyMRI redan genererats så arbetar teamet med ett stort antal affärsmöjligheter som på relativt kort tid har kommit långt i säljprocessen. Positivt är att flera av dessa förhandlas som prenumeration över flera år, vilket är en betalningsmodell som säkrar intäkter för SyntheticMR över tid.

Vårt deltagande vid RSNA, världens största kongress för radiologer, i Chicago i december bidrog signifikant till ett ökat intresse från potentiella kunder i USA, men också från de övriga marknader där vi prioriterat egna säljresurser.

Liksom i USA så utvecklas våra försäljningsprocesser över förväntan i till exempel Indien och Japan. Samarbetena med våra befintliga partners fortsätter att förstärkas i en positiv riktning. Alla avtalspartners är mer aktiva med säljaktiviteter på de lokala marknaderna. Detta är ytterligare en positiv effekt av vår ökade geografiska närvaro, där vi tillsammans med våra partners närmare marknaden kan levererar den nytta som efterfrågas av våra slutkunder.

På en global nivå fortsätter vi att bredda och fördjupa vårt partnerskap med GE Healthcare, bland annat kring befintlig MAGiC-produkt. Utöver detta utvecklar vi vårt samarbete kring nya kunderbjudanden till befintliga och nya kundsegment, både på kortare och längre perspektiv.

Med Siemens Healthineers fortsätter vi att utveckla samarbetet bland annat kring erbjudandet av SyMRI i plattformen syngo.via Open Apps, som ju nu även är lanserat i USA, samt att vi mer långsiktigt fortsätter arbetet kring ett antal utvecklingsprojekt. Samarbete i utvecklingsprojekt pågår också med Philips Healthcare, där vi också på kortare sikt tar steg i rätt riktning för att få SyMRI inkluderat i deras globala produktkatalog.

Utöver alla de insatser vi gör med våra befintliga samarbetspartners har vi också nyligen initierat flera utvecklingsprojekt med andra parter, vilka syftar till att öka vår marknadspotential och bidra till långsiktig försäljningstillväxt.

Som nämnts så är det min starka övertygelse att de satsningar och investeringar vi nu gör, bland annat i form av ökade säljresurser på prioriterade marknader, är de rätta initiativen för att SyntheticMR ska visa långsiktig lönsam försäljningstillväxt igen. Vi ska stärka vår position ytterligare hos befintliga och nya partners samt komma närmare våra slutkunder. Det är så vi kommer skapa tillväxt framöver.

Ulrik Harrysson

VD SyntheticMR

För ytterligare information kontakta Ulrik Harrysson, VD SyntheticMR AB, +46 70 529 29 87

SyntheticMR utvecklar analys- och avbildningsmetoder för magnetisk resonanstomografi (MR, eller MRI på engelska). Bolagets programvara, SyMRI® effektiviserar MR-undersökningar genom att förkorta undersökningstiden per patient och samtidigt producera kvantitativ information som ger läkaren ett bättre beslutsunderlag.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som SyntheticMR AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 februari 2020.