Bokslutskommuniké januari – december 2022

Fjärde kvartalet i korthet

• Nettoomsättningen uppgick till 20,6 Mkr (18,4), vilket ger en försäljningstillväxt om 12 procent.

• Rörelseresultatet uppgick till 2,1 Mkr (5,2), vilket ger en rörelsemarginal om 10 procent (28).

• Periodens resultat summeras till 0,5 Mkr (3,1)

• Resultat per aktie uppgick till 0,01 kr (0,08).

Helår januari-december i korthet

• Nettoomsättningen för helåret 2022 uppgick till 68,3 Mkr (58,4), vilket ger en försäljningstillväxt om 17 procent.

• Rörelseresultatet uppgick till 7,2 Mkr (10,0), vilket ger en rörelsemarginal om 11 procent (17).

• Periodens resultat summeras till 5,9 Mkr (7,9).

• Resultat per aktie uppgick till 0,15 kr (0,20).

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet

SyMRI MSK erhöll regulatoriskt godkännande i Brasilien.

SyntheticMR erhöll EU Medical Device Regulation (MDR) certifikat.

SyntheticMR skrev försäljningsavtal med en samarbetspartner. Avtalet innebär att SyMRI NEURO ska säljas globalt i en betydande volym.
Försäljningsvärdet uppgår till minst 15 MSEK.

Väsentliga händelser under helåret 2022

SyMRI NEURO är nu kompatibel med Philips SmartSpeed AI-baserade accelerationsteknik för bildtagning.

SyMRI erhöll regulatoriskt godkännande i Malaysia.

Dotterbolag till SyntheticMR har bildats i Indien och i Japan.

Dr. Jeff Miller, Phoenix Children’s Hospital, är ny medlem av SyntheticMR Advisory Board.

Under perioden genomfördes en riktad nyemission av aktier till ett belopp motsvarande 60 Mkr före transaktionskostnader. Likviden bokfördes under kvartal 2 2022.

Väsentliga händelser efter årets utgång

Inget att rapportera.

Solid försäljningsutveckling och investeringar i linje med tillväxtplanen

Försäljningen i fjärde kvartalet uppgick till 20,6 Mkr (18,4). Därmed nås en ny toppnotering, drygt 1,5 Mkr högre än försäljningsrekordet förra kvartalet. Periodens försäljning motsvarar en organisk tillväxt med 12 procent i jämförelse med sista kvartalet förra året, som var starkt både till försäljning och resultat. Rörelseresultatet uppgick till 2,1 Mkr (5,2) vilket motsvarar en marginal om 10 procent (28). Försäljningsutvecklingen består huvudsakligen av större order från partner samt ökad direktförsäljning. Det lägre resultatet jämfört med samma period föregående år förklaras av planerade investeringar i linje med vår tillväxtplan.

Ett exempel på investering är ökade resurser i befintliga prioriterade marknader relaterat till etablering internationellt. Vidare gav våra utvecklade partnersamarbeten att vi också ökade insatserna vid ett antal kundutställningar. Vi har även prioriterat att ta ökade kostnader för processer som ger ytterligare regulatoriska godkännanden att sälja våra kundlösningar. Initiativen är viktiga för våra tillväxtambitioner på både kort och lång sikt och de valda investeringarna görs baserat på god kontroll av våra kostnader.

För helåret 2022 uppgick försäljningen till 68,3 Mkr (+17%) och rörelseresultatet till 7,2 Mkr (11%).

Framgångsrik utveckling av partnersamarbeten

Att fortsatt fördjupa partnerskapen med tillverkare av MR-kameror har mycket hög prioritet. Ett bra exempel på detta är vårt samarbete med Philips Healthcare. De marknadsför och säljer vår produkt SyMRI Neuro i kombination med sin AI-baserade accelerationsteknik för bildtagning kallad SmartSpeed. Kunderna sätter stort värde i att få mer diagnostisk information inom ett fåtal minuter och mottagandet har varit väldigt positivt. Erbjudandet benämns Smart Quant Neuro och gavs stort fokus vid en av de största och viktigaste kundutställningarna som genomfördes andra halvan av fjärde kvartalet.

Ytterligare exempel på framgångsrikt partnerskap är med GE Healthcare. Under många år har vårt samarbete utvecklats och fördjupats. Under namnet MAGiC Neuro marknadsför och säljer de vår produkt SyMRI Neuro till sina kunder världen över. Vidare så har vi vårt långvariga partnerskap med Siemens Healthineers. Förutom att sedan tidigare erbjuda SyMRI Neuro så är sedan en tid tillbaka SyMRI Knee och SyMRI Spine tillgängligt på deras plattform syngo.via Open Apps. Våra partnerskap, inklusive det med United Imaging, medför att fler kunder får tillgång till SyMRI och bidrar därmed till vår strävan att stödja ett snabbare arbetsflöde och tillhandahållandet av objektivt beslutsstöd till sjukvården.

Våra fördjupade partnerskap ger också stora möjligheter kring produktutveckling. Högt prioriterat är nästa generations SyMRI i 3D. Tidigare nämnda projektet med Canon Medical Systems som startade i mitten av 2021 fortgår enligt plan. Samarbete på området pågår intensivt även med andra partner och vi är entusiastiska över ökningstakten i utvecklingsarbetet. Samarbetena kommer ytterligare att etablera och stärka SyMRI på den globala marknaden i linje med vår ambition att bli standard i sjukvården.

Utsikter

Förutsättningarna är mycket goda för att fortsätta utveckla och fördjupa våra partnersamarbeten. De förstärker signifikant våra möjligheter att nå våra mål på både kort och lång sikt. Ett exempel är det avtal med en av våra partner som vi kommunicerade om under perioden. Förutom åtagande om försäljning av betydande volymer så är överenskommelsen av stort strategiskt värde för SyntheticMR i ambitionen att fortsatt etablera vår lösning som standard i sjukvården. Ytterligare ett exempel är våra samarbeten kring produktutveckling, som framgångsrikt fortgår enligt våra ambitiösa planer.

Relaterat till produktutveckling har de regulatoriska godkännanden vi erhöll i kvartal fyra stor betydelse för möjligheterna att inom en relativt snar framtid sälja nya produktlösningar. En stor framgång är att med certifieringen enligt MDR (Medical Device Regulation) kan vi nu påbörja försäljningen av nästa generations SyMRI i 3D i EU så snart vi är redo för lansering av produkten. Med godkännandet i Brasilien för användning av SyMRI Knee och SyMRI Spine breddar vi vårt erbjudande och därmed stärker vår expansion i denna viktiga marknad.

Den positiva responsen för SyMRI växer tydligt i styrka. Penetrationen i marknaden ökar kontinuerligt och mycket påtagligt ser vi en lång tillväxtbana framför oss. Med SyMRI Knee och SyMRI Spine nu tillgängligt i Europa, Indien, Brasilien och Malaysia stärks den övertygelsen. Vi har en högre effektivitet i organisationen vilket märks i ökad direktförsäljning. Investeringarna i utökad säljkapacitet betalar sig. Jag är även nöjd med verkningsgraden i våra investeringar i forskning och utveckling Vi investerar genomtänkt i linje med vår plan. Vidare konstaterar jag att vi nu nått en nivå på kostnader som i nuläget är rimlig och relevant för vår affärsmodell från vilken vi nu fortsätter att växa skalbart. 2023 förväntar vi oss intäkter överstigande 90,0 Mkr och en rörelsemarginal efter avskrivningar på minst 20%. Med goda förutsättningar för förbättrad kapitaleffektivitet och under bibehållen kostnadskontroll fortsätter vi implementera vår tillväxtplan.

Ulrik Harrysson

VD, SyntheticMR AB (publ)

Denna information är sådan som SyntheticMR AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-02-15 08:07 CET.

För ytterligare information kontakta Ulrik Harrysson, VD, SyntheticMR AB, +46 70 529 29 87 ulrik.harrysson@syntheticmr.com eller Johanna Norén, CFO och Head of Investor Relations, SyntheticMR AB, +46 70 619 21 00 johanna.noren@syntheticmr.com.

SyntheticMR AB utvecklar och marknadsför innovativa mjukvarulösningar för Magnetic Resonance Imaging (MRI). SyntheticMR AB har utvecklat SyMRI®, som levererar flera justerbara kontrastbilder och kvantitativa data från en enda 5-minutersskanning. SyMRI-produkten finns i olika förpackningar. SyMRI NEURO levererar flera kontrastbilder, vävnadssegmentering och kvantitativ data om hjärnan. SyMRI MSK ger flera kontrastbilder och kvantitativa data för knä- och ryggradsanatomier. SyMRI NEURO är CE-märkt och FDA 510(k) godkänd och SyMRI MSK är CE-märkt. SyMRI är ett registrerat varumärke i Europa och USA. SyntheticMR är noterat på Spotlight Stock Market Exchange i Stockholm, Sverige. För mer information, besök www.syntheticmr.com.