Delårsrapport april – juni 2019

Andra kvartalet i korthet

• SyntheticMR hade en försäljningstillväxt på 16% i det andra kvartalet jämfört med förgående år.
  • Nettoomsättningen uppgick till 12,9 Mkr (11,1).
  • Rörelseresultatet uppgick till 3,2 Mkr (4,4).
  • Periodens resultat uppgick till 2,5 Mkr (3,2).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,61 kr (0,80).
  • Försäljningen de senaste 12 månaderna uppgick till 49,7 Mkr (42,6).

Första halvåret i korthet

• Nettoomsättningen uppgick till 23,2 Mkr (21,8), vilket innebär en försäljningstillväxt på 7%.
  • Rörelseresultatet uppgick till 6,2 Mkr (7,9).
  • Periodens resultat uppgick till 4,7 Mkr (6,0).
  • Resultat per aktie uppgick till 1,16 kr (1,48).

Väsentliga händelser under andra kvartalet

Årsstämman beslutade, i enlighet med utskickat förslag, att utse Yvonne Mårtensson till ny ordförande för styrelsen.

SyntheticMR har erhållit godkännande från det amerikanska läkemedelsverket, FDA, för användning av SyMRI tillsammans med Siemens-kameror.

SyntheticMR investerar i lokal närvaro i USA och som ett led i detta har ett amerikanskt dotterbolag registrerats, SyntheticMR U.S. Inc.

I slutet på kvartalet rekryterades en dotterbolagschef till det nystartade bolaget i USA. Personen tillträder sin tjänst den 1 augusti 2019.

Väsentliga händelser efter kvartalets utgång

Ulrik Harrysson har tillträtt som VD den 1 juli 2019.

Styrelsen har beslutat att skjuta upp ansökan om listbyte till NASDAQ OMX. Bolaget har nyligen genomfört ett VD-byte och resurserna kommer att fokuseras på affärsverksamheten för att ytterligare etablera bolagets produkter på den globala marknaden.

VD har ordet

Med stor entusiasm och hög ambitionsnivå har jag nu tillträtt som VD för SyntheticMR. Företaget besitter en stark kompetens som byggt på vår unika teknologi utvecklar, marknadsför och säljer innovativa lösningar som möter kundernas behov. Jag ser stora utvecklingsmöjligheter för SyntheticMR. Med redan etablerade stabila partnersamarbeten med de största aktörerna inom MR är förutsättningarna goda att fortsatt förstärka bolagets position på den globala marknaden.

Jag kan konstatera att försäljningen under det andra kvartalet uppgick till 12,9 MSEK (11,1 MSEK) vilket innebär en ökning om 16 %. Tillväxten hänförs till en kombination av högre försäljning via samtliga våra partners.

Kassaflödet under kvartalet är negativt till följd av utbetalning av utdelningen om 6,6 MSEK, som beslutades om vid årsstämman i slutet av april, har betalats ut. Kassaflödet från den operationella verksamheten är fortsatt positivt, 1,2 MSEK (4,4MSEK) och vi ser en fortsatt bra konvertering av resultat till kassa.

Samarbetet med GE Healthcare utvecklas väl med fortlöpande steg i rätt riktning och under kvartalet har vi haft fortsatta positiva diskussioner kring att bredda vårt partnerskap ytterligare. Detta innebär bland annat utökade kunderbjudanden i befintlig MAGiC-produkt men också möjlighet för GE Healthcare att erbjuda ytterligare lösningar. MAGiC syftar till att förenkla och förkorta tiden vid en MR-undersökning samtidigt som produkten maximerar produktiviteten för sjukhuset eller kliniken. GE Healthcare ser att dessa värdeerbjudanden passar väl in i de marknadsförutsättningar som visar sig främst i utvecklingsländer men också i större länder i Asien.

I samarbetet med Philips jobbar vi fortsatt intensivt med de åtgärder som krävs för att få in SyMRI i deras globala produktkatalog. Det kommer fortsatt dröja tills vi finns inkluderade där, dels krävs ett fördjupat avtal på plats, dels långa ledtider i Philips interna processer. Under tiden jobbar vi dock aktivt med övrigt försäljningsarbete vilket under perioden bland annat resulterat i försäljning av SyMRI till ett av Europas största universitetssjukhus.

I kvartalet lämnades ytterligare en ansökan in till FDA avseende användning av SyMRI tillsammans med MR-kameror från Siemens. Samma ansökan blev sedermera godkänd under perioden vilket innebär att SyMRI nu är tillgänglig för klinisk användning på den amerikanska marknaden tillsammans med samtliga av våra partners.

Som tidigare kommunicerats accelererar vi nu investeringarna i egen lokal närvaro i USA. I slutet av kvartalet har vi slutfört rekryteringen av den första personen i vårt nystartade amerikanska dotterbolag. Med det senaste godkännandet från FDA ser vi nu att det är ett bra tillfälle att öka vår lokala närvaro och stötta våra partners för ökad försäljning och utrullning av SyMRI.

SyntheticMR är ett tillväxtbolag och jag ser stor potential i bolagets långsiktiga möjligheter till ökad lönsam försäljningstillväxt. Vi ökar nu takten i att förstärka bolagets position globalt. Etableringen i USA, världens största hälsovårdsmarknad, är ett signifikant steg i den ambitionen.

Ulrik Harrysson
VD SyntheticMR AB

För ytterligare information kontakta Fredrik Jeppsson, Ekonomichef och ansvarig för investerarrelationer SyntheticMR AB, +46 72 303 13 39 eller Ulrik Harrysson, VD SyntheticMR AB, +46 70 529 29 87

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som SyntheticMR AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 juli 2019.