Delårsrapport januari – mars 2020

Första kvartalet i korthet

Jämförelsesiffror i kvartal 1 är moderföretagets då koncernen bildades 1 juli 2019.

•  Nettoomsättningen uppgick till 12,5 Mkr (10,3), vilket ger en försäljningstillväxt om 22 procent.
  •  Rörelseresultatet uppgick till 0,8 Mkr (2,9)
  •  Periodens resultat summeras till 0,8 Mkr (2,2)
  •  Resultat per aktie uppgick till 0,21 kr (0,55)
  •  Försäljningen de senaste 12 månaderna uppgick till 48,1 Mkr (47,9)

Väsentliga händelser under kvartal 1

SyntheticMR har erhållit order direkt frånsjukhus i samtliga prioriterade marknader. Välrenommerade institutioner såsom MayoClinic och MD Anderson Cancer Center i USA, kommer från och med nu att använda SyMRI i kliniskt bruk.

Fredrik Jeppsson avslutat sin tjänst som ekonomichef.

Väsentliga händelser efter kvartalets utgång

Covid-19 har hittills haft begränsad påverkan på vår verksamhet.

Egna säljresurser ger omedelbart resultat

Glädjande såg vi redan i första kvartalet positiva effekter av de strategier vi nu mycket aktivt implementerar. De 10 000 årstimmar av egna säljresurser vi adderat bidrog starkt till att försäljningen av SyMRI ökade signifikant jämfört med samma period förra året. Order har kommit direkt från sjukhus i alla våra prioriterade marknader och vi kan konstatera att flera av dessa är globalt välrenommerade institutioner. Vi är exempelvis mycket stoltaöver att Mayo Clinic och MD Anderson Cancer Center i USA nu kommer att användaSyMRI i sin kliniska verksamhet.

Försäljningen under första kvartalet uppgick till 12,5 mkr (10,3), vilket är en ökning med 22 procent i jämförelse med motsvarande period föregående år. Ökningen hänförs framförallt till ökat antal sålda licenser av SyMRI.

Rörelseresultatet uppgick till 0,8 mkr (2,9) i första kvartalet vilket motsvarar en marginal om 6 procent (28). Den lägre marginalen beror på de ökade investeringarna i egna säljresurser som görs för att säkerställa nästa fas på vår tillväxtresa. Kostnaderna är skalbara, vilket innebär att om vi behöver bromsa på något område så är tiden att ställa om kort.

Framgångsrik implementering av våra strategier

Framstegen i våra strategiska initiativ är hittills över förväntan i alla våra prioriterade marknader. Processerna som resulterat i order av SyMRI från sjukhusen har alla fortlöpt effektivt och licenserna som kunderna investerat i är tidsbegränsade från ett till flera år, en modell som över tid kommer att bygga en kundbas för återkommande försäljning. I marknaderna ökar även antalet affärsmöjligheter kontinuerligt och genomgående driver våra säljare försäljningsprocesserna i hög takt.Ökad lokal närvaro för också som avsett med sig att samarbetet förstärks med våra partners närmare slutkunden.

På en övergripande nivå fortgår arbetet med att fördjupa våra befintliga partnersamarbeten. Bland annat tas nu betydande steg i rätt riktning för att få SyMRI inkluderat i Philips Healthcares produktkatalog. Utöver det implementerar vi framgångsrikt vår plan relaterat till att SyMRI är tillgängligt i Siemens Healthineers plattform syngo.via Open Apps. Med GE Healthcare fortsätter vi arbetet med att utveckla samarbetet kring befintlig MAGiC-produkt. Vi intensifierar också utvecklingsarbetet av nya kunderbjudanden till befintliga och nya kundsegment. I linje med vår ambition att öka vår marknadspotential och därmed bidra till långsiktig försäljningstillväxt fortsätter vi också de nyligen initierade projekten med potentiella partners.

Parallellt med att vi säljer våra befintliga produkter så pågår arbetet med att utveckla vår produktportfölj. Fokusering sker på flera innovativa lösningar som alla är i olika utvecklingsfaser. Till exempel arbetar vi med nästa generations SyMRI som med 3D-teknik ytterligare ökar detaljrikedomen i bilderna och det kvantitativa underlaget från MRundersökningen. Nya generationens SyMRI kommer bland annat att ge underlag för att stödja sjukvården i hanteringen av fler sjukdomstillstånd och ökat antal delar av kroppen.

Nuvarande situation och vägen framåt

Covid-19-pandemin har givetvis en påverkan på vår verksamhet, men vi kan konstatera att den hittills har varit begränsad. Dock är det realistiskt att anta att förändrade prioriteringar hos slutkunden påverkar efterfrågan under rådande omständigheter. Vi adresserar situationen efter givna och förväntade förutsättningar kontinuerligt och fattar de beslut som bedöms relevanta för att fortsätta att implementera våra planer effektivt.

SyntheticMR är ett tillväxtbolag med höga ambitioner. Vi har unika produkterbjudanden som nu många, flera världsledande, sjukhus implementerar i sina kliniska arbetsflöden. Dessutom är vi en organisation med alla förutsättningar för fortsatt utveckling. Jag är övertygad om att våra strategier, till exempel att öka närheten till slutkund med egna säljresurser, är de rätta för att vi över tid ska visa ökad försäljningstillväxt.

Ulrik Harrysson,

VD SyntheticMR

För ytterligare information kontakta Ulrik Harrysson, VD SyntheticMR AB, +46 70 529 29 87 eller Johanna Norén, Interim ekonomichef SyntheticMR AB, +46 70 619 21 00.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som SyntheticMR AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 maj 2020.

SyntheticMR AB utvecklar och marknadsför innovativa mjukvarulösningar för Magnetisk Resonanstomografi (MR). SyntheticMR AB har utvecklat SyMRI® som levererar flera justerbara kontrastbilder och kvantitativa data från en 6-minuters undersökning. Produkten SyMRI finns i olika paketeringar. SyMRI IMAGE tillhandahåller snabba arbetsflöden inom MR, vilket möjliggör hög patientgenomströmning. SyMRI NEURO möjliggör automatisk segmentering av hjärnvävnad, vilket ger objektivt beslutsstöd. SyMRI är en CE-märkt och FDA 510 (k) godkänd produkt. SyMRI är ett registrerat varumärke i Europa och USA. SyntheticMR är noterat på Spotlight Stock Market Exchange i Stockholm, Sverige. För mer information, se www.syntheticmr.com.