Delårsrapport juli – september 2019

Tredje kvartalet i korthet

• SyntheticMR hade en försäljningstillväxt på 7% i det tredje kvartalet jämfört med förgående år.
  • Nettoomsättningen uppgick till 12,0 Mkr (11,2).
  • Rörelseresultatet var till 3,4 Mkr (5,4).
  • Periodens resultat summerades till 2,5 Mkr (4,2).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,62 kr (1,04).
  • Försäljningen de senaste 12 månaderna uppgick till 50,5 Mkr (46,1).

Nio månader i korthet

• Nettoomsättningen uppgick till 35,2 Mkr (33,0), vilket innebär en försäljningstillväxt på 7%.
  • Rörelseresultatet var 9,5 Mkr (13,4).
  • Periodens resultat summerades till 7,2 Mkr (10,2).
  • Resultat per aktie uppgick till 1,79 kr (2,53).

Väsentliga händelser under tredje kvartalet

SyntheticMR har förstärkt säljorganisationen och finns nu representerade både i Indien och Japan samt med egna resurser i USA.

SyntheticMRs programvara SyMRI NEURO har lanserats i USA tillsammans med Siemens Healthineers via deras plattform syngo.via Open apps.

Delårsrapporten för tredje kvartalet är den första rapporten där koncernredovisning upprättas. Siffror som anges i denna finansiella rapport avser koncernen om inget annat anges. För mer information se under redovisningsprinciper.

Styrelsen har beslutat att skjuta upp ansökan om listbyte till NASDAQ OMX Stockholm. SyntheticMR har nyligen genomfört ett VD-byte och resurserna kommer att fokuseras på affärsverksamheten för att ytterligare etablera koncernens produkter på den globala marknaden.

Ulrik Harrysson har tillträtt som VD den 1 juli 2019.

Styrelsens ordförande, Yvonne Mårtensson, lämnade sitt uppdrag under september. Tillförordnad ordförande valdes Johan Sedihn.

Väsentliga händelser efter kvartalets utgång

Inga väsentliga händelser efter periodens utgång

Under min första tid på SyntheticMR har jag ägnat en stor del till att träffa partners och slutkunder på flera viktiga marknader. Återkopplingen, diskussionerna och övriga intryck från alla möten har stärkt mig i min uppfattning att vi levererar eftertraktade värden till kunden samt att vi prioriterar rätt när vi ökar takten i att implementera våra strategier.

Försäljningen under tredje kvartalet uppgick till 12,0 mkr (11,2 mkr), vilket är en ökning med 7% i jämförelse med motsvarande period föregående år. Ökningen hänför sig både till ökat antal sålda licenser samt positiva valutaeffekter.

Rörelseresultatet uppgick till 3,4 mkr (5.4 mkr) i tredje kvartalet vilket motsvarar en marginal om 29 procent (48 procent). Den lägre marginalen beror huvudsakligen på ökade investeringar i lokala säljresurser för att säkerställa nästa fas på vår tillväxtresa.

Som tidigare kommunicerats har vi under perioden förstärkt våra säljresurser med en handfull egna representanter på prioriterade marknader. Detta i linje med vår strategi att fortsätta utveckla samarbetet med våra partners och komma närmare slutkunderna. Denna satsning följer planen och redan har antalet kund-demonstrationer av våra produktlösningar, ett viktigt steg i säljprocessen, ökat påtagligt, speciellt i USA.

GE Healthcare initierar ytterligare initiativ i vår delade ambition att fortsätta att bredda och fördjupa vårt partnerskap. Vi utvecklar vårt samarbete kring befintlig MAGiC-produkt, samt även genom utökade erbjudanden till befintliga och nya kundsegment.

Philips Healthcare visar glädjande på en ökad prioritering av att i linje med vår gemensamma målsättning få ett fördjupat avtal på plats, vilket är en förutsättning för att SyMRI ska inkluderas i deras globala produktkatalog. Liksom tidigare arbetar vi aktivt vidare med gemensamma försäljningsaktiviteter på prioriterade marknader och under perioden har antalet aktiva försäljningsmöjligheter ökat.

Siemens Healthineers erbjuder SyMRI i klinisk praxis som en del av plattformen syngo.via Open Apps. Under kvartalet lanserades detta erbjudande i USA, där vi upplever ett tydligt ökat intresse från slutkunder att investera i vår lösning för ett snabbare arbetsflöde och tillgång till objektivt beslutsstöd.

Vi fortsätter att sätta högsta prioritet påatt utveckla våra samarbeten med våra partners, äldre såsom nya. Genom en ökad takt i våra initiativ i linje med deras planer, samt genom att balanserat öka vår geografiska närvaro och penetration på prioriterade marknader, skapar vi goda förutsättningar för ökad lönsam försäljningstillväxt.

Ulrik Harrysson
VD SyntheticMR AB

För ytterligare information kontakta Fredrik Jeppsson, Ekonomichef och ansvarig för investerarrelationer SyntheticMR AB, +46 72 303 13 39 eller Ulrik Harrysson, VD SyntheticMR AB, +46 70 529 29 87

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som SyntheticMR AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 november 2019.