Linköpings universitetssjukhus installerar SyMRI NEURO för bättre uppföljning av MS-patienter

Linköpings universitetssjukhus installerar SyMRI NEURO från SyntheticMR för att förbättra uppföljningen av MS-patienter. SyMRI möjliggör bland annat en objektiv uppföljning av hjärnatrofi hos patienterna genom automatisk beräkning av Brain Parenchymal Fraction (BPF). Sjukhuset genomför ett pilotprojekt med målet att ta SyMRI i klinisk drift i Region Östergötland under 2016.

Magnetisk resonanstomografi (MR) är särskilt bra på att visualisera mjuk vävnad i kroppen och används bland annat vid utredning och uppföljning av MS. Med nuvarande metoder hänvisas dock läkarna i huvudsak till att göra subjektiva bedömningar, eller visuella uppskattningar, av bilderna vilket kan göra det svårt att få ett bra och jämförbart mått av sjukdomsförloppet. I samband med MS kan hjärnatrofi, en förtvining av hjärnvävnad, utvecklas. SyMRI NEURO genererar ett kvantitativt mått på hjärnatrofi genom automatisk beräkning av BPF. BPF möjliggör en objektiv uppföljning av sjukdomsförloppet. Linköpings universitetssjukhus installerar nu SyMRI för att förbättra uppföljningen av MS-patienter och genomför ett pilotprojekt med avsikten att ta programvaran i klinisk drift i hela Region Östergötland under 2016.

”Med SyMRI kan vi få ett automatiskt mått på hjärnatrofi, vilket innebär att vi nu kan kvantifiera neurodegenerationen som sker i samband med MS. Detta möjliggör en bättre uppföljning för våra patienter”, säger Patrik Fägerstam, Neuroradiolog vid Linköpings universitetssjukhus.

SyMRI NEURO installeras i sjukhusets PACS från Sectra.

För ytterligare information, kontakta Maria Wrethag, Marknadschef och ansvarig för investerarrelationer SyntheticMR AB, +46 76 119 1983, eller Stefan Tell, VD SyntheticMR AB, +46 73 373 40 90.

SyntheticMR AB utvecklar och marknadsför innovativ programvara för magnetisk resonanstomografi (MR, eller MRI på engelska). SyntheticMR har utvecklat SyMRI® IMAGE, en programvara som effektiviserar MR-undersökningar genom att förkorta undersökningstiden per patient, samt SyMRI NEURO som möjliggör automatisk segmentering av hjärnvävnad, vilket ger ett objektivt beslutsunderlag baserat på kvantitativ data. SyMRI är en CE-märkt produkt. SyMRI är ett registrerat varumärke i Europa och USA. SyntheticMR är listat på AktieTorget. För ytterligare information, se www.symri.com .