• SyntheticMR AB/

SyMRI® NEURO från SyntheticMR AB är nu även tillgänglig på syngo.via Open Apps från Siemens Healthineers i USA

Data som genereras genom en specifik sekvens på Siemens Healthineers MR-system och programvaran SyMRI levererar kvantitativ MRI, vävnadsspecifika parametriska kartor (R1, T1, R2, T2 och PD), fler kontrastbilder samt för hjärnan specifika volymer. Detta medför uppsnabbad undersökningstid och en utökad information om hjärnan.

SyMRI NEURO är det första produktpaketet på marknaden som inkluderar mätningar och segmentering av myelin-korrelerade volymer. Kvantifiering av myelin kan vara användbart för att följa upp patienter med neurodegenerativa störningar såsom multipel skleros och demens. Denna biomarkör kan dessutom vara värdefull för att följa utvecklingen av den pediatriska hjärnan eller vid neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som autism, ADHD och schizofreni.

”Siemens Healthineers kan nu även erbjuda SyMRI i klinisk praxis som en del av plattformen syngo.via Open Apps till den amerikanska marknaden”, förklarar Isabelle Hachette, Global Account Manager på SyntheticMR AB, och fortsätter ”Vi strävar efter att underlätta ett snabbare arbetsflöde och att ge ett objektivt beslutsstöd till radiologer, vilket vi nu kan arbeta mot tillsammans med Siemens Healthineers syngo.via-team på den amerikanska marknaden”.

”Genom vårt samarbete med SyntheticMR utökar vi vårt erbjudande som en oberoende avancerad visualiseringsplattform i syngo.via OpenApps”, förklarar Oliver Klinkow, CRM Manager på Syngo. ”Vi vill ge våra användare möjlighet att själva kunna utöka sin kliniska kapacitet med innovativa lösningar från en mängd internationella leverantörer”.

Sekvensen tse_mdme är tillgänglig på Siemens Healthineers MAGNETOM Vida med programvaruversionen syngo MR XA11B samt på alla andra system med framtida XA-programvaruversioner. Användare av syngo.via kan själva ladda ner programvaran SyMRI från Siemens Healthineers Digital Marketplace för direkt användning - integrerad med deras syngo.via. SyMRI finns även tillgänglig som en fristående programvaruversion.

För mer information, vänligen kontakta Isabelle Hachette, +46 70 873 53 69, Global AccountManager SyntheticMR AB, eller Fredrik Jeppsson, +46 72 303 13 39, CFO och ansvarig för investerarrelationer, SyntheticMR AB.

SyntheticMR AB utvecklar och marknadsför innovativa programvarulösningar för magnetisk resonanstomografi (MR eller MRI på engelska). SyntheticMR AB:s produkt SyMRI® levererar flera kontrastbilder samt kvantitativa data från en enda 6-minuter kort scanningsekvens – för att förbättra patientgenomströmningen samt ge ett objektivt beslutsstöd för klinker. SyMRI är CE-märkt samt FDA 510(k)-godkänd. SyMRI är ett registrerat varumärke i Europa och i USA. SyntheticMR är listade på aktiemarknaden Spotlight Stock Market i Stockholm, Sverige. För ytterligare information, vänligen besök www.syntheticmr.com

Siemens Healthineers gör det möjligt för vårdgivare över hela världen att expandera det kliniska värdet genom utökad medicinsk precision, förbättrad vårdkvalitet och patientupplevelse samt digitalisering inom vården. Siemens Healthineers är en ledande aktör inom medicinteknik som ständigt innoverar sin portfölj av produkter och tjänster inom sina kärnområden för diagnostik och terapeutisk bildgivning inom laboratoriediagnostik samt molekylär medicin. Siemens Healthineers utvecklar även aktivt sina digitala hälso- och företagstjänster. Under räkenskapsåret 2018, som slutade den 30 september 2018, genererade Siemens Healthineers intäkter om 13,4 miljarder euro samt ett justerat resultat om 2,3 miljarder euro, med ca 50 000 anställda världen över. Mer information finns på www.siemens-healthineers.com.