Ett år äldre

18 maj är föreningen Syntolkning Nu i Sveriges födelsedag. Detta firas på lördag, eftersom dagens födelsedag ägnades åt arbete, bland annat i Halmstad.

Den 18 maj 2010, på Göteborgs Stadsteaters utomhus servering bildades föreningen Syntolkning Nu i Sverige. Detta, bland annat, som resultat av den brist på samordning av syntolkade evenemang som då fanns. Dessutom ville föreningen lyfta statusen på syntolkningsarbetet. Under åren har föreningen lyckats få in ordet syntolk i Svenska Akademins Ordlista, liksom i Nationalencyklopedin. Medverkat i TV-programmet Sverige för att visa vad syntolkning egentligen, inte bara en röst utan en person som med hjärta och känsla för uppdraget lägger ner mycket i förberedelser och leverans.
Syntolkning Nu medverkade på det mötet som godkände den nationella symbol för syntolkning som bland andra SVT och TV4 senare presenterade. Man kan läsa mycket om syntolkning i Wikipedia.

Under senaste åren har syntolkning på bio förändrats en hel del. Fler och fler filmer för ljudspår med syntolkning och uppläst text där så behövs. För någon vecka sedan kom Mother's day syntolkad på bio och inom kort kommer även filmen Me before you. Via en syntolknings app kan man se filmerna på bio med syntolkning via mobilen. För flera filmer fungerar denna nya verklighet även på DVD filmer och när de visas på TV, som tex senaste James Bond och Tsatsiki, farsan och olivkriget. F

Myndigheten för press, radio och tv ökar kraven på programbolagen och både SVT tillsammans med UR ökar tillgängligheten precis som de kommersiella kanalerna.

Nu fortsätter också Syntolkning Nu i Sverige planeringen av kommande live-syntolkningar och kan presentera den senaste listan som hela tiden fylls på:

Karlstad 12/6 Möss och människor, Alsters herrgård
    Karlstad 18/11 Jäkelskap i kikar’n, CCC
    Göteborg 19/11 The full monty, Stenhammarsalen
    Lund 25/11 Främling av Gertrud Larsson, Stadsteatern

För komplett lista av alla syntolkningar, även de som Syntolkning Nu inte ansvarar för finns på hemsidan, www.syntolkning.nu.
Glöm inte boka upp biljetter innan det blir försent.

Vi ser fram mot ett spännande år och hoppas bjuda in till flera överraskningar av tillgängliga evenemang.

Passa på att fundera på vilken arena att nominera till Bästa tillgängliga arena. Vilken det blir avslöjas på syntolkningsdagen den 12 mars 2017.