EVENTUELL SYNTOLKNING I GLOBEN

Lottningen till de båda seminfinalerna av Eurovision Song Contest är avklarad. Sverige är direktkvalificerade och får även lov att rösta i semifinal 1. När nu lottningen är klar släpper Syntolkarna i Sverige nu upp ett antal biljetter till jury finalerna. Tillsammans med Syntolkning Nu i Sverige hoppas man kunna tillgängliggöra evenemanget för de personer med synnedsättning som kommer till arenan för att ta del av repetitionerna.

Under flera år har det varit live-syntolkning i arenorna som visar Melodifestivalen. Under Eurovision Song Contest i Malmö kunde man även erbjuda syntolkning för de som så önskade. De åtrovärda biljetterna tog då snabbt slut.

Syntolkning Nu kunde 2015, via Internet, erbjuda live-syntolkning från ESC i Wien till de som ville lyssna. Med sändningen på TV, parallellsändes syntolkningen. Tittare i hela Norden kunde då följa uttagningarna och den spännande finalen. Denna första syntolkade sändning blandades även med artister som presenterade sig själva för tittarna.

Med sju års unik erfarfenhet från live-syntolkning av Melodifestivalen hoppas syntolkarna från Syntolkning Nu att även 2016 års uttagningar och final av Eurovision Song Contest kommer live-syntolkas i Globen. Biljetterna för syntolkningarna släpps i kväll klockan 19:00 via hemsidan, www.syntolkning.nu.

Peter Lilliecrona, ordförande i Syntolkning Nu i Sverige, 46 730-345112, peter@syntolkning.nu
Mikael Persson, ordförande i Syntolkarna i Sverige, 46 70-333 95 50, mp@mip.nu