Filmer på bio, på filmfestivalen och på TV

Den 12 november finns det flera möjligheter att ta del av syntolkad film, live eller inspelad på bio eller TV.

Idag har filmen "Karl-Bertil Jonssons julafton" premiär på landets biografer. Inläsare av filmens syntolkning är Leif Wivatt, vars röst man även senare på kvällen kan höra i syntolkningen av filmen "Den blomstertid nu kommer", på TV4 klockan 23:10. Syntolkningen av båda dessa filmer sker via mobilappen, Movie Talk, där filerna laddas ned.

Den 12 november, under Stockholm filmfestival, kommer filmen "North Hollywood" att erbjudas med livesyntolkning eller uppläst textremsa. Därefter erbjuds under ett par utvalda kvällar flera tillgängliga filmer under filmfestivalen.

I ordinarie biorepertoar kan man idag bland annat se "James Bond-No time to die" samt filmen "Eva och Adam" med syntolkning och uppläst textremsa via mobilappen.

Peter Lilliecrona, verksamhetsledare i Syntolkning Nu i Sverige, 0730-345112, peter@syntolkning.nu

Syntolkningen är ett icke subventionerat hjälpmedel, främst för personer med synnedsättning. Förmedlas från en syntolk, som beskriver det som syns. Livesyntolkning kan ske trådlöst i en lokal eller utomhus. Syntolkning kan ske enskilt, men oftast till grupp och då även på flera olika språk samtidigt. Syntolkning skall inte förväxlas med teckenspråkstolkning, eller referat.
Redan 2005 fanns syntolkning på DVD. 2011 fick Svenska Filminstitutet uppdraget av regeringen att se över möjligheten till inspelad syntolkning, enkelt förmedlad till biobesökarna. Numera sker syntolkning av via de bioappar som SFI medverkade till. Appen fungerar även till flera filmer som streamas eller visas på TV.
Public Service och UR har under flera använt inspelad syntolkning. 2014 började man med hjälp av Syntolkning Nu i Sverige att livesyntolka direktsändningar som Guldbaggegalan, Melodifestivalen och Allsång på Skansen. Det är myndigheten för press, radio och tv som ställer kraven på mediabolagen om hur mycket/lite som skall syntolkas.