För tredje året i rad livesyntolkas Diabetesgalan

Torsdagen den 14 november är det återigen dags för Diabetesgalan som direktsänds i TV3 samt på Viafree och Viaplay. Programledare är Peter Jihde som i år leder galan tillsammans med Molly Sandén och Isabel Adrian. Nordic Entertainment Group (NENT Group) ser till att evenemanget från Annexet i Stockholm även 2019 får en syntolkad visning genom Viafree.

På den internationella diabetesdagen 2017 sändes den första Diabetesgalan från Vinterträdgården på Grand Hôtel Stockholm. Syntolkning Nu hade då uppdraget att livesyntolka i Viafree. Det blev en sändning som även gjordes tillgänglig i efterhand.

2018 sändes Diabetesgalan för andra året och denna gång från Annexet i Stockholm. Peter Jihde var programledare men 2018 även med Molly Sandén. Annexet innebar att galan också kunde följas av en större publik på plats. Isabel Adrian som förra året ledde en för- och eftersändning från blåa mattan på Diabetesgalan, kommer i år att jämte Peter och Molly bli programledare.

Bland artisterna finns Bo Kaspers orkester, Erik Saade, Anis don Demina, Mathias Andreasson och Victoria. Naturligtvis kommer även Molly att passa på att uppträda med en sång.

Syntolkningen i Viafree görs även 2019 av Peter Lilliecrona från Syntolkning Nu.

TV galan direktsänds i TV3, Viaplay och Viafree. För att ta del av syntolkningen av Diabetesgalan bör man i förväg ha gjort klart att man har tillgång till den kostnadsfria streamingtjänsten Viafree. Här kommer galan livesyntolkas från klockan 20:00 och man kommer även i efterhand kunna ta del av syntolkningen på Viafree.

I de reklampauser som sker under sändningen kommer en fast bild att visas i Viafree. Syntolkning Nu kommer då fortsätta sända med exklusiva samtal och intervjuer. Den 14 november, innan och under syntolkningen från Annexet, går det att kommunicera med Syntolkning Nu. Ställ frågor eller kommentera syntolkningen via mail till diabetes@syntolkning.nu alternativt via twitter #diabetessyntolk.

- Vi kommer göra vårt yttersta för att alla som ser sändningen hemma genom Viafree skall känna sig delaktiga, säger Peter Lilliecrona från Syntolkning Nu. Passa på att gratis logga in på sidan för att följa Diabetesgalan livesyntolkad, https://www.viafree.se/program/underhallning/diabetesgalan.

Även via Facebook, Instagram och Twitter kommer Syntolkning Nu märkas. Under vecka 46 är det mycket syntolkning som även sker live i Stockholm. Flera filmer kommer livesyntolkas under Stockholm filmfestival. I Stockholm kommer även Häxorna i Eastwick att syntolkas på lördagen och på söndag syntolkas också Peter Pan-Kapten Kroks hämnd på Intiman i Stockholm. Söndagen bjuder även på syntolkning av Skönheten och odjuret i Malmö, nu för tredje gången på Malmö opera. Även pjäsen Minnesstund kommer syntolkas på Malmö Stadsteaters scen Intiman.

Syntolkningen är ett icke subventionerat hjälpmedel, främst för personer med synnedsättning. Förmedlas från en syntolk, som beskriver det som syns. Livesyntolkning kan ske trådlöst i en lokal eller utomhus. Syntolkning kan ske enskilt, men oftast till grupp och då även på flera olika språk samtidigt. Syntolkning skall inte förväxlas med teckenspråkstolkning, eller referat.
Redan 2005 fanns syntolkning på DVD. 2011 fick Svenska Filminstitutet uppdraget av regeringen att se över möjligheten till inspelad syntolkning, enkelt förmedlad till biobesökarna. Numera sker syntolkning av via de bioappar som SFI medverkade till. Appen fungerar även till flera filmer som streamas eller visas på TV.
Public Service och UR har under flera använt inspelad syntolkning. 2014 började man med hjälp av Syntolkning Nu i Sverige att livesyntolka direktsändningar som Guldbaggegalan, Melodifestivalen, Diabetsgalan samt Allsång på Skansen. Det är myndigheten för press, radio och tv som ställer kraven på mediabolagen om hur mycket/lite som skall syntolkas.