Inte en dag utan två dagar med "Dag för dag"

Under Göteborg Filmfestival 2022, blir det två världspremiärer, den 5:te och 6:te februari, av den svenska filmen "Dag för dag" med bland andra Sven Wollter.

(Pressbild från Dag för dag. Rut sitter i en rullstol som Simon kör, bredvid går Tage. Bakom dem Katarina och Malte.)

Under Göteborg Filmfestival är filmen "Dag för dag" avslutningsfilm med världspremiär lördagen den 5 februari. Det är i och med det även världspremiär på filmens syntolkning, som levereras i aktuell mobil app.

Till söndagens visning finns det fortfarande ett fåtal biljetter kvar för de synsvaga, med ledsagare, som vill se filmen redan nu och till hösten se om filmen.

Syntolkningen är gjord av Syntolkning Nu vilket också innebär att det är den sextionde filmen man medverkat till att tillgängliggöra, allt sedan "Jävla pojkar", 2012.

Peter Lilliecrona, verksamhetsledare i Syntolkning Nu i Sverige, 0730-345112, peter@syntolkning.nu

Syntolkningen är ett icke subventionerat hjälpmedel, främst för personer med synnedsättning. Förmedlas från en syntolk, som beskriver det som syns. Livesyntolkning kan ske trådlöst i en lokal eller utomhus. Syntolkning kan ske enskilt, men oftast till grupp och då även på flera olika språk samtidigt. Syntolkning skall inte förväxlas med teckenspråkstolkning, eller referat.
Redan 2005 fanns syntolkning på DVD. 2011 fick Svenska Filminstitutet uppdraget av regeringen att se över möjligheten till inspelad syntolkning, enkelt förmedlad till biobesökarna. Numera sker syntolkning av via de bioappar som SFI medverkade till. Appen fungerar även till flera filmer som streamas eller visas på TV.
Public Service och UR har under flera använt inspelad syntolkning. 2014 började man med hjälp av Syntolkning Nu i Sverige att livesyntolka direktsändningar som Guldbaggegalan, Melodifestivalen och Allsång på Skansen. Det är myndigheten för press, radio och tv som ställer kraven på mediabolagen om hur mycket/lite som skall syntolkas.