Många människor mördas

För de som inte ser, men också för de som inte vågar titta och för andra med behov av syntolkning, parallellsänder UR TV-serien Mattemorden i SVT1 och SVT24. Båda sändningarna startar klockan 21:30 med start den 2 september. Senare på onsdags kvällarna sänds aktuellt avsnitt även teckentolkat, också det i SVT24.

Mattemorden utspelar sig i en liten stad någonstans i Sverige. En dag finner man en kvinna mördad, tillsammans med ett kryptiskt meddelande. Detta är upptakten på den nya dramaserien Mattemorden.

Många kommer känna igen rösten på syntolken. Med sin 30-åriga erfarenhet av syntolkning på teater och bio har Peter Lilliecrona även syntolkat liveprogram i TV som Allsång på Skansen och Melodifestivalen. Han är även syntolkningsröst på DVD-filmer som Hundraåringen och Stockholm Stories.

Mattemorden är en serie på åtta avsnitt från UR, som blandar mattegåtor med mystiska mord, allt för att väcka intresse kring ämnet matematik.

- Så räkna med spänning, när Mattemorden nu visas med syntolkning, säger syntolken Peter Lilliecrona.

Ny syntolkad TV-serie, med start 2 oktober, sänds samtidigt i SVT1 och SVT24

Räkna med spänning när Mattemorden visas med syntolkning.
Syntolken Peter