Pride, Kalas och Festival

I år kommer fler än trettio olika programpunkter att syntolkas under Malmöfestivalen, Kulturkalaset samt West- och Euro pride i Göteborg. Allt under en och samma vecka 14-19 augusti. Dessutom kommer filmen Fucking Åmål att livesyntolkas under Stockholm Sommarbio

(Bilden ovan är ett collage av bilder från prideparaden, Radioapan, filmen Amatörer, RIX Fm festival samt pjäsen Hetero)

Aldrig förr har så många olika evenemang syntolkats under en och samma vecka. Detta möjliggörs av flera olika aktörer som Göteborg & CO, WestPride samt Gatukontoret i Malmö. Därtill Teatercentrum och Alfons Åberg huset samt produktionen Farfars mammas soffa. Huvudansvariga för syntolkningarnas genomförande är Syntolkning Nu och flera av deras syntolkar i främst Göteborg och Malmö.

12-aug

19-aug

16:00 RIX Fm festival - Götaplatsen Göteborg

Med reservation för ändringar

• Till programpunkterna Radio Apan har vi låtit trycka upp allsångerna i punkt och svart. Om man säjer till syntolken på plats, får man låna ett exemplar.
  • Den 14 augusti 21:30 syntolkas filmen Amatörer. Det sker via den redan inspelade syntolkningen som vi gjort. Har man egen smartphone är det bara att ladda ned ljudspåret innan. Film om hur man gör. Har man inte smartphone får man låna mottagare på plats. Övriga spel- och dansfilmer livesyntolkas.
  • I The Great American Songbook den 15 augusti på Palladium i Malmö, medverkar Gunhild Carling, Petri Sångare samt Malmö Strings
  • Human rights den 17 augusti på Världskulturmuseet, kan efter önskemål bli en ren språktolkning mellan engelska och svenska.
  • Den stora Prideparaden planeras att syntolkas inifrån själva paraden.
  • Lyssnar man till syntolkningen av RIX Fm festival finns det en möjlighet att artisterna själva presenterar sig i de hörlurar man får låna

Syntolkningen är ett icke subventionerat hjälpmedel, främst för personer med synnedsättning. Förmedlas från en syntolk, som beskriver det som syns. Livesyntolkning kan ske trådlöst i en lokal eller utomhus. Syntolkning kan ske enskilt, men oftast till grupp och då även på flera olika språk samtidigt. Syntolkning skall inte förväxlas med teckenspråkstolkning, eller referat.
Redan 2005 fanns syntolkning på DVD. 2011 fick Svenska Filminstitutet uppdraget av regeringen att se över möjligheten till inspelad syntolkning, enkelt förmedlad till biobesökarna. Numera sker syntolkning av via de bioappar som SFI medverkade till. Appen fungerar även till flera filmer som streamas eller visas på TV.
Public Service och UR har under flera använt inspelad syntolkning. 2014 började man med hjälp av Syntolkning Nu i Sverige att livesyntolka direktsändningar som Guldbaggegalan, Melodifestivalen och Allsång på Skansen. Det är myndigheten för press, radio och tv som ställer kraven på mediabolagen om hur mycket/lite som skall syntolkas.