Sveriges mest internationellt prisade film visas på BLICK Filmfestival

Sveriges mest prisbelönta kortfilm genom tiderna får äntligen öppen svensk festivalpremiär. Med en start på den prestigefyllda festivalen South By Southwest (SXSW) i Austin 2013 har filmen visats på över 250 internationella festivaler och vunnit 120 priser. Nu får filmen sin svenska öppna premiär på BLICK i Göteborg.

Mousse är ett fyrtio minuter långt gisslandrama där minst sagt oväntade vändningar står i fokus. Den desperata franska matrosen Mousse (Stéphane Bertola) kliver rakt in i handlingen via en tobaksbutik i utkanten av en fiktiv stad någonstans i Sverige. Här stöter han ihop med Washington(Roberto Gonzalez), en algerisk tobakshandlare, och Maggan (Marienette Dahlin), stamkunden med ett begär efter snabba vinster. Tillsammans med den sävlige poliskommissarien Törner (Gunnar Ernblad) vävs deras historia samman till ett komplicerat nät där principer har ett huvudtema. Filmens dialog är både på franska och svenska. Filmen kommer visas med möjlighet till både syntolkning eller uppläst text.

John Hellberg, som tidigare har gjort den prisade kortfilmen Galetten, visar filmen Mousse i årets  BLICK Filmfestival, Göteborg som går av stapeln den 7-9 april. Det känns väldigt roligt att låta Mousse få möta en helt ny svensk publik säger John Hellberg. Han ser fram emot att se hur denna tolkning av filmen möts av publiken. - Vi är glada över att fått möjligheten att visa filmen under filmfestivalen. Det blir intressant att se reaktionerna bland den del av publiken som också lyssnar på live syntolkningen. säger Peter Lilliecrona, initiativtagare till Den tillgängliga filmfestivalen BLICK

Mousse har erhållit stöd från Svenska Filminstitutet, men har ännu inte visats på någon större svensk filmfestival. Däremot har intresset på den internationella festivalscenen varit överväldigande och filmen har till hittills nått ca 250 filmfestivaler och kammat hem 120 priser.I Mousse används Georges Brassens ”La Marine” som originalmusik under filmens förtexter. Detta är första gången som hans musik tillåts användas i en film som inte är inspelad i Frankrike. Adam Hagstrand har komponerat övrig musik och tillsammans med bland annat Salem Al Fakir spelade de in all musik exklusivt för filmen.

Peter Lilliecrona - BLICK filmfestival, 0730-345112, peter@syntolkning.nu
John Hellberg - Regissör, 0704-015815, john@randolphscott.se
Kjell Åhlund - Producent, 0722-319888, kjell@doppelganger.se

Om BLICK Filmfestival:
Festivalen är inspirerad bl.a. av en fransk filmfestival, Festival de l’Audiovision Valentin Haüy som också den gett synskadade och övrig publik möjligheten att upptäcka nya och gamla filmer som är syntolkade.
Den första BLICK filmfestival ägde rum i hösten 2012 med visningar som ARGO, den sista Hassel filmen samt Äta sova dö. Samtal med representanter från SF Bio och Filminstitutet. Året efter visades filmer som Återträffen, Turbo och The summit. Flera seminarier arrangerades också med inbjudna från stadens teatrar men även från utlandet samt med en länk från USA. Dessa seminarier finns att ta del av. När nu Den tillgängliga filmfestivalen BLICK återvänder sker detta på våren, för att inte krocka med Stockholm eller Göteborg filmfestival. Det sker även i anslutning till Leva och Fungeramässan. 2017 sker inga seminarier utan i stället korta samtal med inbjudna i biosalongen, innan filmerna visas. Nytt för i år är att de utländska filmerna även erbjuds med uppläst textremsa. Alla filmer är publika och vare sig syntolkningen eller den upplästa textremsa stör eller påverka biopubliken.
Övriga filmer som visas under BLICK Filmfestival är bland andra: Känslan av ett slut(EN), Det kommer en dag(DK), Lejonkvinnan(NO), Too big for the world(SW), Jaques-Havets upptäckare(FR) samt baletten Vår tids hjälte(RU).

Aktuella biofilmer med syntolkning via mobilapp är Sameblod samt Ljus i natten. För DVD filmer är det bland andra Flykten till framtiden samt Pettsson och Findus.