Viddla är först

Viddla blir först i Sverige med märkning av filmer som stöds med syntolkning via mobilappar. Viddla har tillsammans med Syntolkning Nu som gör syntolkningen av filmer för bio och streaming i Sverige tagit fram en märkning så att det ska bli enkelt att hitta vilka av filmerna i biblioteket som stöds av apparna.

I dag finns det olika mobilappar (BioPlay, MovieTalk, SubTalk och VoiceVision) för smartphones, som Svenska Filminstitutet finansierat utvecklingen av. Dessa fungerar som hjälpmedel för att ta del av syntolkad film. Apparna innehåller alla filmer som kommer ut med ljudspår för syntolkning och uppläst undertext. När appen med aktuell film startats, lyssnar mikrofonen efter filmljudet och när den känner igen sig, startas uppspelningen. En finess är också att appen kan pausas och när den och filmen startas hittar appen rätt igen.

– Alla ska kunna ta del av kulturutbudet. Det är oerhört viktigt. Det vet vi och det vet våra största kunder biblioteken. Vi är både stolta och glada att filmer i vårt utbud nu enkelt kan ses med syntolkning, säger Staffan Dykes, produktägare för Viddla på BTJ.
Staffan fortsätter, - Alla filmer med stöd för syntolkning och stöd för uppläst text via mobilapparna filtreras från och med nu enkelt fram på filmsidan genom att klicka på genren "Syntolkning". Självklart kommer alla framtida filmer vi lägger till med detta stöd att enkelt kunna filtreras fram.

- Nu kan man på ett enkelt sätt hitta filmer i Viddla katalogen som har syntolkning. 2017 gjorde vi syntolkningen till den finska filmen ”Ljus i natten” och här har man även möjlighet att välja till uppläst textremsa. Har man inte behov av syntolkning kan man enkelt välja att enbart ta del av den upplästa textremsan, säger Peter Lilliecrona produktionsansvarig på Syntolkning Nu.

Om Viddla
Viddla erbjuder via de kommunala biblioteken ett digitalt filmutbud till dig som låntagare. Anslutna bibliotek visas när man väljer att spela en film. Tjänsten är ett komplement till de kommersiella streamingtjänsterna och avsikten är att erbjuda relevant film som väljs ut utifrån kvalitet, allsidighet och aktualitet förenligt med principen om tillgänglighet för alla. Varje vecka publiceras nya filmer i Viddla(#torsdagspremiär) och utbudet växer kontinuerligt. I dagsläget finns ca 1500 filmer. Allt du som låntagare behöver för att använda Viddla är ett vanligt lånekort från ett anslutet bibliotek med lånekortsnummer och en PIN-kod. Lånekort skaffar man på ett bibliotek.

OM BTJ
BTJ är en helhetsleverantör av effektiva informationstjänster och medieprodukter åt bibliotek, företag, skolor, universitet, högskolor och andra organisationer.