Nytt gratis musikprogram toppar hos Apple och Nokia

Report this content

Ett nytt musikprogram till mobilen blev under lanseringsperioden en av de mest nerladdade på iPhones över hela världen och ligger nummer ett hos Nokia. Totalt har närmare 2 miljoner mobilanvändare hämtat programmet Moodagent, som har utvecklats av det danska företaget Syntonetic.

Pressmeddelande den 10 maj 2010: Ett klick på knappen och sen är din nya spellista klar för användning. Så enkelt är receptet på succén hos det danska mjukvaruföretaget Syntonetic, vars program till mobilen endast fyra månader efter lanseringen används av närmare 2 miljon människor. Efter lansering i Ovi och iTunes är programmet fortfarande gratis. – Folk älskar att lyssna på musik på sin telefon eller iPod, men man slutar alltid med att lyssna om det blir det samma som vanligt. Moodagent sätter ihop musiken efter användarens humör och känsloläge så man får mer glädje av den, säger VD Peter Berg Steffensen, Syntonetic. Programmet som utvecklas på Moodagent-teknologin finns till alla mobila, pda- och iPod-plattformar. I Nokias Ovi Store ligger programmet helt i topp med över 1 million nerladdningar. Moodagent i Apples App Store har på ungefär fyra månader nerladdats av närmare en million användare. Hos Syntonetic, företaget bakom Moodagent, är man mycket nöjd: – Visst tyckte vi att vi hade en bra idé, men uppriktigt sagt, vem hade trott att programmet skulle åka upp till toppen så snabbt! Det är helt fantastiskt, säger Peter Berg Steffensen, som har utvecklat Moodagent DJ tillsammans med COO och affärspartnern Mikael Henderson. – Vi har en rad idéer till den svenska marknaden. Bland annat tycker vi att Moodagent lämpar sig bra som det program som förbättrar Spotifys mobila plattform. Spotify fokuserar på nem nagivation och bra upplevelser. Moodagent gör det lätt och kul att skapa sina egna spellistor Humöret bestämmer spellistan Moodagent är ett musikprogram som på några få sekunder skapar spellistor utifrån användarens personliga låtsamling. Bland kanske 1 000 låtar på en telefon väljer Moodagent de 25 som passar bäst för användarens humör och stämningsläge och börjar spela den första låten. – Utmaningen ligger i att göra det komplexa simpelt. Moodagent gör det lätt för folk att skapa en lista med låtar som matchar humör, stämning eller aktivitet. Det är lätt för användaren att välja hur mycket sensualitet, passion, glädje, ilska och tempo som ska finnas i musiken och sen klarar programmet resten, säger Peter Berg Steffensen. Förutom en dryg miljon Nokia-användare och snart även en miljon användare på iPhone eller iPods nominerades Moodagent nyligen till det prestigefyllda Webby Awards – Internets svar på en Oscar; http://webby.aol.com Fakta om Moodagent: • Gratis musikapplikation till iPhone, iPod eller Nokia • Endast fyra månader efter lanseringen har Moodagent närmare 2 miljoner användare • Moodagent nominerades till Webby Awards 2010 • Man kan skapa unika spellistor med ett fåtal klick. Presskontakt: Susan Rose Kommunikation, Tfn 0735 81 35 40. E-post susan@susanrose.se Bilder och pressmaterial på http://www.syntonetic.com/press/press-kit/ Om Syntonetic: Syntonetic delivers powerful solutions for leading mobile device manufacturers, mobile operators, online music businesses and streaming music services, and provides applications direct to consumers. The company’s intelligent applications automatically decode unique properties within songs, including moods and emotions, to create new music services that attract and retain users, and applications that change the way people listen to music. Syntonetic offices are located in Frederiksberg, Denmark, and San Francisco, Calif., and can be found online at www.syntonetic.com

Taggar: