Interpares väljer helhetslösning från SYSteam

SYSteam har tecknat avtal med Sveriges största bygghandelskedja Interpares avseende en lösning baserat på affärssystemet Trygg/2000xt. Interpares omsätter cirka 8,5 miljarder och har närmare 130 försäljningsställen. Avtalet innebär en helhetslösning inom order, lager, inköp, ekonomi och kassa för butikskedjan.

”Vi känner att med SYSteam som leverantör kan vi nå de kostnadsfördelarna som är uppenbara när vi nu radikalt minskar antalet affärssystem inom Interpares. Implementeringsplanen innebär att mer än 85 % av kedjans affärsvolym kommer att koncentreras till Trygg/2000. Våra bygghandlares konkurrenskraft ökar och vi blir än mer intressanta för kunderna, säger Peder Strömqvist , VD för Interpares. ”Jag tycker det är glädjande att Interpares valt SYSteam som partner, och vi känner oss trygga i att vårt branschkunnande i kombination med vårt IT-kunnande skall bidra positivt till Interpares utveckling”, kommenterar Niclas Ekblad, koncernchef SYSteam. ”Vi har en lång erfarenhet från arbete med Bygghandel vilket gör att vi kan tillföra stora mervärden kring processstöd och lösningar som skapar nytta i bygghandeln och totalt i kedjan.”, säger Ola Petersson,VD, SYSteam Retail Helsingborg. Avtalet med Interpares innebär att SYSteam kommer att vara det rekommenderade systemet till fackhandelskedjans gemensamma delar samt till dess medlemmarna. Lösningen kommer att i första hand tillhandahållas som en ASP tjänst hos SYSteam men även för drift på lokal server. I konceptet ingår affärssystemet Trygg/2000xt, kassalösning, OPTO fakturascanning, genomfakturering och drift. ”De stora fördelarna med den nya lösningen är att vi kan effektivisera och förenkla kedjans affärsprocesser och stärka oss i rådande konkurrens, samtidigt som vi skapar en stabil IT-plattform inför framtiden”, säger Hans Kokk, IT-Chef Interpares. ”SYSteams lösning baseras på Trygg/2000xt vilket är ett branschutvecklat standardsystem med mycket stor spridning inom svensk bygghandel. I Interpares fall så var enkelhet, kostnadseffektivitet och bra verksamhetsstöd viktiga faktorer vid valet av system.”, säger Nils-Arne Pedersen, försäljningsansvarig SYSteam Retail Helsingborg AB.