• SYSteam AB/

Mekonomen väljer SYSteam som samarbetspartner för implementering av affärssystemet Dynamics AX

Bildelskedjan Mekonomen, som är noterat på Stockholmsbörsens Mid Cap-lista, har valt SYSteam som samarbetspartner för installation av affärssystemet Dynamics AX från Microsoft.
”SYSteam har rätt kompetens inom logistik och, som vi uppfattade det, en kultur i bolaget som passade oss. SYSteams offert var dessutom konkurrenskraftig. Vi såg till helheten i förslaget från SYSteam”, säger Mekonomens IT-chef, Göran Berglind. Avtalet innebär att SYSteams lösning kommer att implementeras i Mekonomens samtliga 112 butiker.

”Nu får vi en modern IT-plattform i form av Dynamics AX att bygga vidare på, fortsätter Mekonomens IT-chef Göran Berglind. ”Mekonomen är ett framgångsrikt och expansivt bolag där IT-stödet utgör en viktig del för fortsatt expansion. Vi behöver ett system, och en partner, som kan stödja vår utveckling, säger Göran Berglind vidare. ”Logistik är mycket viktigt för oss och vi vill använda intranät, extranät, bygga ut hemsidan och kanske även utöka försäljning till konsument via hemsidan. Denna investering är nödvändig och förhoppningsvis ska den också generera vinst genom att vi kan arbeta effektivare och expandera enligt de planer vi har”, avslutar Göran Berglind.

Mekonomen har egen grossistverksamhet och butiker i Sverige, Norge samt Danmark. Koncernens omsättning utgörs i huvudsak av försäljning till verkstäder och bilägare via egna butiker samt grossistförsäljning till samarbetande butiker.

”Vi är mycket glada över att Mekonomen valt SYSteam. De representerar en bransch som är ett av våra prioriterade segment och med det här avtalet befäster vi vår ställning som ledande affärssystemleverantör till företag inom detta segment”, säger Niclas Ekblad, koncernchef SYSteam.

”Tillsammans med Mekonomen får vi möjlighet att skapa en kraftfull integrerad lösning, något som vi tror kommer att gynna alla våra kunder i framtiden”, säger Magnus Unneberg, försäljningschef på SYSteam MS Solution i Stockholm.

”SYSteam är en viktig partner till Microsoft. Vi är självklart stolta och glada över att Mekonomen valt en lösning från Microsoft”, säger Thomas Laine, affärsområdeschef för Microsoft Business Solutions i Sverige.