SYSteam gör storaffär i Finland

SYSteam har tecknat avtal med Empower Oy, i Finland, om leverans av affärssystemet Microsoft Dynamics AX med tillhörande tjänster. Empower Oy, som levererar tjänster inom energi- och telesektorn samt industrin, bygger upp ett nytt integrerat affärssystem för att stödja sin kraftigt växande verksamhet.

Empowers verksamhet i Finland och Baltikum utvecklas och växer genom såväl företags- som affärsverksamhetsförvärv och företaget har ett behov av enhetliga och heltäckande processer, och ett system som stödjer dessa. Efter noggranna utvärderingar valdes SYSteam och Microsoft Dynamics AX.

”Empower har vuxit kraftigt och tillväxten kommer att fortsätta, både i Finland och i Baltikum. För att stödja vår tillväxt tar vi lösningen i bruk stegvis, men vi ser redan fram emot 2010, då vårt nya processynsätt och systemet är till fullo implementerat”, säger Timo Suominen, som ansvarar för ekonomi, administration och affärsutveckling på Empower.

”Nu har vi över tio företag av vilka många håller på att fusioneras. Empowerkoncernen kommer trots detta att även i framtiden att bestå av flera företag inom Östersjöområdet, som är vårt marknadsområde. I och med det nya affärssystemet får vi effektivt de nya verksamheterna att fungera med samma processer”, berättar Timo Suominen vidare.

”Empoweravtalet är ett av de största avtal som SYSteam har tecknat i Finland. SYSteams driftsättningstid tar omkring 18 månader i sin helhet. Genomförandet sker med hjälp av prototyper. Den anpassning som måste göras för Empower fastställs med hjälp av ett fungerande Dynamics AX-system så att Empowers medarbetare ser kommande processer och förändringsbehov med hjälp av simulering. På så sätt garanterar vi att processerna passar Empowers behov i ett så tidigt skede som möjligt, och så realistiskt som möjligt”, säger Staffan Eriksson, landschef för SYSteam Finland.

Anslutningar till Dynamics AX byggs även från andra delar, såsom löneadministration, anbudskalkylering, resursstyrning och tidsskrivning. På så sätt behöver man inte skriva några uppgifter två gånger, utan systemet styr uppgifterna till rätt databaser.
I början får systemet 200 samtidiga användarlicenser, men fortsättningsvis kommer de att öka markant.

”Nu har vi tvåtusen anställda, men 2010 kommer antalet anställda att ha ökat till flera tusentals. Den största delen av personalen kommer då direkt eller indirekt att ha att göra med affärssystemet. Till exempel fältpersonalen som kommer att skriva sina arbetstimmar direkt i systemet via en fjärrterminal. Vi väntar ivrigt på den nya lösningen. Vi blev något försenade i vår process p.g.a. ett ägarbyte, men nu går vi snabbt framåt med hjälp av SYSteam”, avslutar Timo Suominen.

Vi är mycket glada över affären med Empower, den visar på vår position som en av Nordens ledande affärssystemleverantörer. Det är speciellt glädjande, då affären även befäster vår ställning som en stark IT-leverantör i Finland. Vi ser fram emot ett långt och givande samarbete med Empower”, kommenterar Niclas Ekblad, Koncernchef SYSteam.

För mer information, kontakta:
Niclas Ekblad, Koncernchef SYSteam
Mail: niclas.ekblad@systeam.se