• SYSteam AB/

SYSteam och iMDsoft utökar samarbetet och lanserar en helhetslösning för operationsplanering och anestesi

Det kliniska informationssystemet MetaVision (MetaVision Anesthesia Information Management System, AIMS) och operationsplaneringssystemet Orbit erbjuds nu som en helhetslösning i Norge och Sverige. Tillsammans ger dessa system en smidig lösning för hela det perioperativa arbetsflödet, inklusive en elektronisk journal som omfattar allt från den preoperativa processen till uppvakningsjournalen samt ett effektivt utnyttjande av resurser vid operation.

"Att erbjuda dessa två kompetenta system som en helhet känns strategiskt helt rätt. Vi kompletterar och utvecklar båda systemen, vilket ökar möjligheten för våra kunder att få en så optimal lösning som möjligt - att få rätt IT för god vård", säger Ylva Hennig, affärsområdeschef SYSteam Health&Care.

Genom att kombinera Orbit och MetaVision får vårdgivaren en sammanhållen dokumentationsprocess för såväl patientintag som kliniska händelser. Med hjälp av en sådan helhetslösning kan vårdgivarna samman­ställa och analysera statistik för att avgöra hur effektiva deras vårdprocesser är. Både MetaVision och Orbit går att konfigurera i hög grad och kan anpassas efter det specifika kliniska arbetsflödet vid varje enskilt sjukhus.

Med sina kraftfulla beslutsstödsfunktioner och analysverktyg bidrar MetaVision till att öka patients­äkerheten, förbättra kvalitetsarbetet och underlätta kostnadskontrollen, forskningsarbetet och regel­efterlevnaden. Systemet genererar omfattande och precisa anestesijournaler med all den information som behövs för faktureringsändamål. Kunderna berättar att MetaVision har haft en stor positiv inverkan på deras verksamhet. Systemet har till exempel lett till en avsevärt minskad förekomst av felmedicinering, bättre efterlevnad av läkemedelsriktlinjer och ökade intäkter.

Orbit erbjuder verktyg och funktioner som hjälper sjukhusen att optimera resursutnyttjandet, minimera antalet inställda operationer och minska kostnaderna i det perioperativa arbetsflödet. I Orbit registreras all nödvändig information i användardefinierade formulär och resurserna hanteras med hjälp av ett regelbaserat planeringssystem och en grafisk översikt över pågående operationers status. Detta underlättar arbetet för alla som deltar i hanteringen av operationsprocessen.

Orbit bygger på modern teknik som bl a gör det möjligt att registrera implantat, instrument, material och personal med hjälp av streckkodsläsare och pekskärmar i operationssalen och därigenom dokumentera den faktiska användningen. Dessa uppgifter kan sedan användas för att beräkna totalkostnaden för en operation.

Orbit används av 40 000 vårdgivare på mer än 50 sjukhus runt om i Skandinavien.

Om SYSteam
SYSteam arbetar som strategisk helhetsleverantör inom IT och erbjuder tjänster inom management, engineering, affärssystem, systemutveckling/integration samt teknisk infrastruktur och drift. SYSteams bransch- och verksamhetskunskap i kombination med ett djupt IT-kunnande gör att företaget tillsammans med kunderna kan genomföra IT-projekt som leder till hög affärsnytta. SYSteam har kontor och dotterbolag på drygt 40 orter i Norden, har cirka 2 550 anställda och ägs av EDB ErgoGroup.
Mer information finns på http://www.systeam.se/.

Om iMDsoft
iMDsoft är en ledande leverantör av Kliniska informationssystem (CIS) för perioperativ vård och intensivvård. Företagets flaggskepp är systemet MetaVision Suite, som implementerades för första gången 1999. Det har sedan dess blivit marknadsledande, med implementationer på en mängd olika intensivvårds- och operationsavdelningar. Stora medicinska center i USA, Europa och Asien, inklusive 4 av de 10 högst rankade sjukhusen i USA och 13 av de 50 högst rankade sjukhusen i Europa använder idag iMDsofts teknik för att förbättra kvaliteten i vården, främja patientsäkerheten, förbättra den ekonomiska prestandan samt stödja forskning och regelefterlevnad och uppnå en hållbar ledande marknadsledande ställning.
Mer information finns på www.imd-soft.com.

För mer information, kontakta:

Jörgen Graneskog, produktansvarig Orbit, SYSteam Critical Care AB

Albert Klintberg, produktansvarig MetaVision, SYSteam Critical Care AB