• SYSteam AB/

SYSteam tecknar samarbetsavtal i Norge och Sverige avseende medicinska IT-lösningar inom intensivvård

SYSteam tecknar samarbetsavtal med iMDSoft, en ledande leverantör av IT-lösningar, speciellt anpassade för klinisk process inom akut, anestesi och IVA.

”SYSteam, som en av de ledande leverantörerna mot hälsa- vårdsektorn i Skandinavien, ser det som positivt att ha tecknat samarbetsavtal med iMDSoft. Genom detta samarbetsavtal utvecklar vi vårt erbjudande, mot mer patientnära system med total integration för alla aktiviteter inom hela vårdkedjan, ytterligare. iMDSoft erbjuder marknadens mest moderna lösningar för dokumentation, rapportering och analys av klinisk patientbehandling inom intensivvård, och vi ser fram emot att erbjuda detta till den svenska och norska vårdsektorn, berättar Jan E. Larsson, affärsområdeschef SYSteam Health & Care.

Samarbetet innebär att SYSteam kommer att erbjuda iMDSofts lösningar för kliniska informationssystem i Skandinavien. Sedan tidigare är SYSteam en ledande leverantör i Sverige av IT-lösningar till den kliniska processen, bl.a. genom det vårdadministrativa systemet, SYSteam Cross.

Applikationsportföljen, MetaVision, som avtalet omfattar, stödjer alla relevanta arbetsprocesser som är knutna till akut- och anestesiverksamheten inom vården. Systemet stödjer den medicinska beslutsprocessen under hela behandlingsförloppet, från det att en patient hämtas i ambulansen, via diagnos och operation till postoperativ övervakning. MetaVision finns sedan tidigare installerat på mer än 100 sjukhus över hela världen, och tre stora norska vårdföretag har redan tecknat avtal avseende lösningen.

”SYSteams erfarenhet inom vårdsektorn och deras förmåga att ta till sig innovativa produkter och lösningar gör dem till en bra partner för iMDSoft. Tillsammans erbjuder vi kliniker lösningar som bidrar till att öka behandlingskvaliteten, genom förbättrad tillgång till information, samt en möjlighet att minska kostnaderna genom ett bättre beslutsunderlag”, säger Phyllis Gotlib, VD iMDSoft.

För mer information, kontakta:

Jan E. Larsson, Affärsområdeschef SYSteam Health & Care +46 (0)703-53 23 40
jan.larsson@systeam.se