Jernhusen outsourcar IT-drift till SYSteam

Jernhusen outsourcar IT-drift till SYSteam Jernhusen har tecknat ett 3-årigt avtal om IT-drift med SYSteam till ett ordervärde på cirka 7 MSEK. Avtalet innebär att Jernhusen har valt att koncentrera sin IT-drift till en verksamhetskunnig driftpartner, som levererar skalbart IT-stöd gällande Jernhusens samtliga systemplattformar och orter inom Sverige. Jernhusen som ägs av Näringsdepartementet äger, förvaltar och utvecklar ett kommunikationsnära fastighetsbestånd som består av bland annat stationshus, verkstadslokaler, kontor och lagerbyggnader längs den svenska järnvägen. Bolaget har under det senaste året genomgått stora verksamhetsförändringar som ställt krav på flexibilitet i administrativa och IT-relaterade lösningar. Som för många fastighetsbolag har man har en omfattande produktpalett av både tekniska och administrativa applikationer till stöd för en mångfacetterad verksamhet. Vi ska vara duktiga kravställare och internt driva frågorna kring utvecklingen av bolagets IT-stöd. I många sammanhang sker detta även i samråd med vår driftpartner. Vår trygghet i affären är SYSteams väl utvecklade koncept för leverans av önskade ASP-tjänster. Genom ett tidigare samarbete har vi haft möjlighet att utvärdera tjänsternas innehåll vad avser funktionalitet, stabilitet och servicenivåer säger Torkel Bengtsson, IT-chef på Jernhusen. Vårt behov är att skapa en flexibel lösning som tål snabba förändringar och som ger full kontroll över kostnadsbilden fortsätter Torkel Bengtsson. Den tekniska lösningen omfattar fullt funktionsansvar för 80-talet arbetsplatser samt hela serverparken. Användarna får tillgång till kontorsapplikationer och en stor mängd affärskritiska verksamhetssystem som FastNet, XOR Control, Actit Business m fl. All användarsupport hanteras och samordnas av SYSteam. Affären med Jernhusen stärker SYSteams position som helhetspartner, då vår affärsidé bygger på att leverera funktionsanpassade och kostnadseffektiva lösningar för allt ifrån enkla och renodlade organisationer till spridda och komplexa verksamheter. Vår specialinriktning och starka marknadsposition inom fastighetsbranschen manifesteras på ett bra sätt genom denna affär, säger Peter Propst, VD på SYSteam Network Center Stockholm AB. SYSteam SYSteam är en komplett IT-partner med en framskjuten position bland Nordens IT-konsultföretag. SYSteams affärsidé är att aktivt stödja kundernas affärsutveckling med effektiva informationssystem. SYSteam är etablerat med kontor och dotterbolag på 50 platser i norra Europa. SYSteam-koncernen har cirka 1 000 anställda. För mer information kontakta: Peter Propst, VD SYSteam Network Center Stockholm AB peter.propst@systeam.se Tel dir: 08-617 56 82 www.systeam.se Torkel Bengtsson, IT-chef Jernhusen AB torkel.bengtsson@jernhusen.se Tel dir: 08-762 33 12 www.jernhusen.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/06/20040506BIT00940/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/06/20040506BIT00940/wkr0002.pdf