• Systecon AB/

Sydkoreas Försvar köper svensk programsvit för ökad kostnadseffektivitet vid anskaffning och drift av tekniska system

Report this content

Konsult- och programvaruföretaget Systecons programsvit, OPUS10, SIMLOX och CATLOC, används sedan en tid av Sydkoreanska försvaret med syfte att ta fram lösningar som kombinerar hög kapacitet och effektivitet med acceptabla kostnader. Genom avancerad matematik och verklighetstrogen simulering, ger programsviten beslutsstöd för att både tekniska system och deras försörjningslösningar ska vara kostnadseffektiva.

I de stora projekt för anskaffning och utveckling av nya försvarssystem som pågår i Sydkorea, spelar ADD (Agency for Defence Development) en central roll.  ADD använder Systecons programsvit för att säkerställa att de nya tekniska systemen och deras underhålls- och försörjningslösningar ska kombinera hög effektivitet med acceptabla anskaffnings-, drift-och underhållskostnader under hela livslängden.

ADD utökade nyligen användningen när ADD Land Systems I Daejeon köpte licenser till två av verktygen i programsviten; optimeringsverktyget OPUS10 och simuleringsverktyget SIMLOX.

Mr. Roh Hyo-Sang, Utvecklingschef på ADD Land Systems kommenterar:
“Framgångsrik Life Cycle Management och förmågan att utveckla kostnadseffektiva lösningar är avgörande i Sydkoreas utveckling av ett starkt och oberoende försvar. I det sammanhanget var det ett naturligt beslut för ADD Land Systems att anskaffa OPUS10 och SIMLOX för vår strategiska modellering och simulering ”

Programmen levererades av Systecons Sydkoreanska representant Moasoft. Det innebär en utökning för ADD, eftersom ADD Naval Systems i Seoul sedan 2010 använder OPUS10 och SIMLOX samt kostnadsanalysverktyget CATLOC, det tredje verktyget i sviten.

För mer information kontakta:

Robert Hell, VD för Systecon AB, robert.hell@systecon.se, +46 8459 0765
JuSu Jang, VD för Moasoft, jsjang@moasoftware.co.kr, +82 2420 3203

Systecons programsvit består av verktygen OPUS10, SIMLOX och CATLOC. Den används över hela världen av ledande organisationer för att ge kvalificerat beslutsstöd inom system- och logistikutveckling. Exempel på användare är förvarsmyndigheter i Australien, Brasilien, Danmark, Frankrike, Italien, Sverige, Singapore, Storbritannien, Tyskland och USA samt försvarsföretagen Airbus, BAE, Boeing, Cassidian, Eurocopter, Lockheed Martin, Raytheon, saab, Samsung, Textron, Thales och ThyssenKrupp.

Systecon är ett personalägt och oberoende konsult- och programvaruföretag med världsledande kompetens inom områdena systemlogistik, driftsäkerhet och kostnadseffektivitet. Systecon är experter på att analysera och optimera kundernas system och resurser för att hitta den optimala avvägningen mellan kraven på produktion och driftsäkerhet och de resurser som krävs. Genom ett effektivare systemutnyttjande kan kunderna förbättra sin lönsamhet Systecons kunder finns främst inom försvars, järnväg- och energibranscherna. De egenutvecklade analysverktygen OPUS10, SIMLOX och CATLOC används av ett hundratal kunder över hela världen. Omsättningen för 2010 var ca 68 MSEK. Systecon har ca 45 anställda på de tre kontoren i Stockholm, Göteborg och Malmö. Genom ett omfattande representantnätverk finns Systecon även närvarande i över 20 länder globalt.

Moasoft är ett Sydkoreanskt konsult- och mjukvarubolag med fokus på försvarssektorn. Sedan 1999 har Moasoft levererat expertis och analyser vid utvecklig av tekniska system för flygvapnet, marinen och armén i Sydkorea. I samarbete med Systecon erbjuder Moasoft tjänster och programvara för RAMS, LSA och ILS.

Taggar: