Systecon deltar i det nationella flygtekniska forskningsprogrammet NFFP6

Report this content

Konsult- och programvaruföretaget Systecon AB har tillsammans med SAAB och Luleå Tekniska Universitet tilldelats forskningsmedel inom det nationella flygtekniska forskningsprogrammet NFFP6.

Systecon AB kommer i samverkan med SAAB och Luleå Tekniska Universitet (LTU) att utveckla metoder för kostnadseffektiv reservdelsförsörjning. Syftet är att utveckla beslutsstöd och verktyg för att effektivt kunna utnyttja reservdelar och utbytesenheter från utgallrade flygplan i en återstående flygplansflotta, och därmed minska återanskaffningsbehov och underhållskostnader samt öka systemets totala uthållighet. I arbetet ingår att ta fram optimerings- och simuleringsrutiner samt att implementera dessa i en demonstrator. Arbetet kommer att pågå fram till 2017 och genomförs i projektform under ledning av SAAB.

Det nationella flygtekniska forskningsprogrammet (NFFP) leds av Sveriges forskningsmyndighet VINNOVA i samverkan med Försvarsmakten och Försvarets Materielverk. NFFP startades redan 1994 och har sedan dess genomförts i flera olika steg. En nyhet i det nu aktuella steget, NFFP6, är att det även möjliggör deltagande från små och medelstora företag (SMF). Detta har gjort det möjligt för Systecon AB att ansöka i samverkan med SAAB och LTU.

För ytterligare information kontakta:

Thord Righard, Produktchef Systecon, thord.righard@systecon.se  08-459 07 64

Robert Hell, VD, robert.hell@systecon.se  031-350 07 51

Systecon är ett personalägt och oberoende konsult- och programvaruföretag med världsledande kompetens inom områdena systemlogistik, driftsäkerhet och kostnadseffektivitet. Systecon är experter på att analysera och optimera kundernas system och resurser för att hitta den optimala avvägningen mellan kraven på produktion och driftsäkerhet och de resurser som krävs. Genom ett effektivare systemutnyttjande kan kunderna förbättra sin lönsamhet.

Systecons kunder finns främst inom försvars, järnvägs- och energibranschen. Den egenutvecklade programsviten Opus Suite, som innefattar analysverktygen OPUS10, SIMLOX och CATLOC, används av ett hundratal kunder över hela världen. Omsättningen för 2012 var ca 85 MSEK. Systecon har ca 45 anställda på de tre kontoren i Stockholm, Göteborg och Malmö. Genom ett omfattande representantnätverk finns Systecon även närvarande i över 20 länder globalt.

Taggar: