Systecon får förlängt ramavtal med SL och fortsätter växa på den civila marknaden

Report this content

Systecon AB har fått förlängt ramavtal med SL till och med 2013. Ramavtalet avser bl.a. projektledning, resursanalyser och risk management.

Systecon deltar för närvarande i ett antal projekt för modernisering av kollektivtrafiken, bl.a. Röda Linjens uppgradering, projektriskhantering ny depå Nyboda, upphandlingsstöd nya vagnar (X15) till Roslagsbanan, anskaffning av nya fordon till Tvärbanans utbyggnad, delprojektledning RAMS C30 samt projektstöd X60.

I anskaffningen av de nya fordonen A35 till Tvärbanans utbyggnad ansvarar Systecon för kvalitetsstyrning samt delprojektledning inom RAMS. Systecon har varit delaktiga i processen ända sedan projektstarten i augusti 2009, då förfrågningsunderlaget började tas fram, och genom hela upphandlingsfasen och fortsättningsvis även i leveransprojektet.

Upprustningen av Roslagsbanans 101 vagnar är ett annat projekt där Systecon är med och driver arbetet som projektledare och ansvarig för framtagningen av kravspecifikation för upprustningen, avtalet, förfrågningsunderlag, anbudsutvärderingsmodell samt förhandling med anbudsgivare och kontraktsskrivningen med vald leverantör.

-          ”SL är idag en av våra största kunder, där vi i många år varit inhyrda som konsulter i olika projekt. Förutom projektledning och expertis inom driftsäkerhet/verifiering har Systecon även bistått SL med analyser av olika resurser, exempelvis verkstadskapacitet, reservdelar och personal. Det är inom de områdena som vi med våra egenutvecklade programvaror är starkast. Vi är mycket glada över det fortsatta förtroende vi fått i och med ramavtalsförlängningen.”

Pegvak Assadi, Affärsområdeschef Civilt

För ytterligare information kontakta:

Pegvak Assadi, Affärsområdeschef Civilt, pegvak.assadi@systecon.se +46 459 0774

Systecon är ett personalägt och oberoende konsult- och programvaruföretag med världsledande kompetens inom områdena systemlogistik, driftsäkerhet och kostnadseffektivitet. Systecon är experter på att analysera och optimera kundernas system och resurser för att hitta den optimala avvägningen mellan kraven på produktion och driftsäkerhet och de resurser som krävs. Genom ett effektivare systemutnyttjande kan kunderna förbättra sin lönsamhet.

Systecons kunder finns främst inom försvars, järnväg- och energibranscherna. De egenutvecklade analysverktygen OPUS10, SIMLOX och CATLOC används av ett hundratal kunder över hela världen. Omsättningen för 2009 var ca 62 MSEK. Systecon har ca 40 anställda på de tre kontoren i Stockholm, Göteborg och Malmö. Genom ett omfattande representantnätverk finns Systecon även närvarande i över 20 länder globalt.

Taggar: