Systecon gör kapacitetsanalys av Stockholms tunnelbanedepåer

Report this content

Konsult- och programvaruföretaget Systecon AB har på uppdrag av Storstockholms Lokaltrafik (SL) genomfört ett projekt avseende kapacitetsanalys av det framtida depåbehovet för Stockholms tunnelbana.

Uppdragets fokus har varit att med blicken riktad mot 2030, definiera depåbehovet över tid för främst tunnelbanans röda linje. Behovet av ny depåkapacitet har analyserats och balanserats mot existerande depåkapacitet och dimensionerande parametarar såsom, trafikplanering, underhållstider, personalresurser etc. Analysresultatet kommer specifikt att användas som beslutsunderlag för dimensionering av ny depå i Norsborg och för ombyggnadsplanerna av depån i Nyboda.

Arbetet har bedrivits i projektform under Systecons ledning och kompetenser från såväl depåbyggnation som fordonsteknik har varit representerade i arbetet. Bearbetning och analys av data har skett i simuleringsverktyget SIMLOX®, som specifikt är designat för att kunna analysera komplexa tekniska systems prestationer över tiden.

Systecons Affärsområdeschef Civilt, Pegvak Assadi kommenterar:

”Genom vårt simuleringsverktyg och vår erfarenhet, kan vi i en tidig fas identifiera och validera hur depålösningen och de tillhörande resurserna skall dimensioneras. Vi kan titta på olika lösningar, hitta flaskhalsarna och därmed lägga fram beslutsunderlag som bygger på mer än bara magkänsla och kvalificerade gissningar.”

För ytterligare information kontakta:

Pegvak Assadi, Affärsområdeschef Civilt, pegvak.assadi@systecon.se +46 8 459 0774

Systecon är ett personalägt och oberoende konsult- och programvaruföretag med världsledande kompetens inom områdena systemlogistik, driftsäkerhet och kostnadseffektivitet. Systecon är experter på att analysera och optimera kundernas system och resurser för att hitta den optimala avvägningen mellan kraven på produktion och driftsäkerhet och de resurser som krävs. Genom ett effektivare systemutnyttjande kan kunderna förbättra sin lönsamhet.

Systecons kunder finns främst inom försvars, järnväg- och energibranscherna. De egenutvecklade analysverktygen OPUS10, SIMLOX och CATLOC används av ett hundratal kunder över hela världen. Omsättningen för 2010 var ca 68 MSEK. Systecon har ca 45 anställda på de tre kontoren i Stockholm, Göteborg och Malmö. Genom ett omfattande representantnätverk finns Systecon även närvarande i över 20 länder globalt.

Taggar: