Svenskar utnyttjar inte friskvårdsbidraget

Report this content

Drygt hälften av Sveriges arbetstagare får ett friskvårdsbidrag av sin arbetsgivare. Fyra av tio utnyttjar däremot inte hela bidraget, visar en ny undersökning. Den främsta anledningen är att det är för krångligt.

Accor Services har i februari 2009 gjort en undersökning för att kartlägga hur vanligt det är att arbetsgivare ger friskvårdsbidrag till sin personal och i vilken omfattning bidraget utnyttjas. Det är första gången undersökningen genomförs och resultaten presenteras under namnet "Friskvårdsbarometern". Tanken är att Friskvårdsbarometern ska bli en måttstock för i vilken utsträckning skattefria friskvårdsbidrag används och vilka positiva effekter det för med sig.

- Undersökningen visar att en stor del av friskvårdsbidragen inte används, trots att alla är överens om de positiva effekterna, säger Accor Services marknadsdirektör Ulrika Westin. Många tycker det är för krångligt att utnyttja sitt bidrag och dessutom är kunskapen om vad det får utnyttjas till liten. En utbredd uppfattning jag stöter på är att man tror att man bara får bidrag för gymkort.

Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov. 499 intervjuer med yrkesarbetande män och kvinnor i åldrarna 20-60 år, representativa för den svenska befolkningen, har genomförts. Några av resultaten från ”Friskvårdsbarometern” är att:

§ 85% känner till att arbetsgivare har möjlighet att ge sin anställda friskvårdsbidrag.
§ 54% erhåller friskvårdsbidrag från sin arbetsgivare.
§ 4 av 10 av de som får friskvårdsbidrag utnyttjar inte hela bidraget.
§ Majoriteten (54%) får ett friskvårdsbidrag på 501-2000 kronor. Ett bidrag på mellan 501-1000 kronor/år är allra vanligast. 20% får detta.
§ Den vanligaste anledningen till att inte utnyttja hela friskvårdsbidraget är att det är krångligt med hantering av egna utlägg och kvitton.
§ 3 av 10 ägnar sig åt friskvårdande aktiviteter 1-4 gånger i månaden. 2 av 10 gör det 5-9 gånger i månaden.
§ Den vanligaste aktiviteten är promenader. 73% ägnar sig åt detta. Därefter följer styrketräning (36%), cykling (27%), gympa/gruppträning (19%) och löpning (19%)

Accor Services har tagit fram produkten Ticket Hälsokuponger för att göra det enklare att utnyttja friskvårdsbidraget. Hälsokupongerna fungerar som betalningsmedel hos friskvårdsleverantörer. Eget utlägg av pengar och kvittoredovisning behövs inte.

- Vi vill att flera ska använda sitt friskvårdsbidrag, säger Ulrika Westin. Därför vill vi göra det enklare att utnyttja och synliggöra allt man kan använda det till. Mycket mer än träning räknas som friskvård: det går lika bra att till exempel få massage, dansa tango eller utöva tai chi. Kan vi göra friskvårdsförmånen mer tillgänglig finns mycket att vinna både för arbetsgivare och arbetstagare.

Taggar: