Kommuniké från Systemair AB (publ) årsstämma 2024

PRESS RELEASE, 30 AUGUST 2024

Systemair (NASDAQ OMX Stockholm: SYSR) höll årsstämma den 29 augusti 2024, i Systemair Expo, Skinnskatteberg. På stämman var 164 röstberättigande aktieägare närvarande, alternativt insänt giltiga poströster, vilket motsvarar 91,45 % av det totala antalet röster och aktier i bolaget. Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens och valberedningens förslag i samtliga föreslagna ärenden. De viktigaste beslutens huvudsakliga innehåll var:

Vinstdisposition och ansvarsfrihet

Årsstämman fastställde moderbolagets och koncernens resultat- och balansräkningar samt koncernens resultat- och balansrapport för räkenskapsåret 2023/2024. I enlighet med styrelsens förslag beslutade årsstämman att utdelning ska lämnas med 1,20 kronor per aktie. Som avstämningsdag bestämdes måndagen den 2 september 2024. Utdelningen ska utbetalas torsdagen den 5 september 2024, genom Euroclear Sweden AB:s försorg. Årsstämman beviljade styrelsen och den verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023/2024.

Styrelse

Årsstämman beslutade att antalet styrelseledamötet ska vara fem, utan suppleanter. Årsstämman omvalde Carina Andersson, Gerald Engström, Patrik Nolåker, Gunilla Spongh och Niklas Engström som styrelseledamöter. Gerald Engström omvaldes till styrelsens ordförande. Arvode till styrelsen beslutades i enlighet med de föreslagna ersättningarna som meddelats i kallelsen till årsstämman.

Revisor

Stämman omvalde Ernst & Young AB till bolagets revisor. Stämman beslutade att arvode till revisor ska utgå enligt godkänd räkning.

Ersättningsrapport, ersättning till ledande befattningshavare och incitamentsprogram
Årsstämman godkände styrelsens rapport över ersättningar samt styrelsens förslag till beslut beträffande riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare. Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om inrättandet av ett långsiktigt aktierelaterat och prestationsbaserat incitamentsprogram (”LTIP 2024”). LTIP 2024 innebär att deltagarna erbjuds möjlighet att med egna medel investera i aktier i Systemair, varvid deltagarna, för varje investerad aktie, vederlagsfritt kan tilldelas ett bestämt antal aktier i Systemair, under förutsättning att vissa angivna prestationskriterier har uppnåtts.

Bemyndigande om förvärv (återköp) och överlåtelse av egna aktier

I enlighet med styrelsens förslag beslutade årsstämman att bemyndiga styrelsen att besluta om förvärv (återköp) och överlåtelse av bolagets egna aktier. Högst så många aktier får återköpas att bolagets innehav vid var tid inte överstiger fem procent av samtliga aktier i bolaget.

Beslut om emission av teckningsoptioner med anledning av LTIP 2022

I enlighet med styrelsens förslag beslutade årsstämman att, inom ramen för LTIP 2022 som årsstämman beslutade att inrätta 2022, genomföra en riktad emission av högst 600 000 teckningsoptioner av serie 2022/2026.

Beslut om att bemyndiga styrelsen att besluta om nyemission

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att fatta beslut om nyemission i enlighet med styrelsens förslag.

Gerald Engström, styrelseordförande, 070 519 00 01

Roland Kasper, CEO, 073 094 40 13

Anders Ulff, CFO, 070 577 40 09

Systemair AB, 739 30 Skinnskatteberg, 0222-440 00, www.systemair.com

Notera: Informationen lämnas både i en svensk och en engelsk version för offentliggörande den 30 augusti 2024 kl.07.00.

Systemair är ett ledande ventilationsföretag med verksamhet i 51 länder i Europa, Nordamerika, Mellanöstern, Asien, Australien och Afrika. Bolaget omsatte 12,3 miljarder kronor räkenskapsåret 2023/24 och har idag cirka 6 600 anställda. Sedan grundandet av Systemair 1974 har bolaget uppvisat positiva rörelseresultat. Under de senaste 10 åren har den genomsnittliga tillväxten uppgått till 9,0 procent. Systemair bidrar till att förbättra inomhusklimatet med hjälp av energieffektiva och hållbara produkter som minskar koldioxidutsläppen.
Systemair har en väletablerad verksamhet på tillväxtmarknader. Koncernens produkter marknadsförs under varumärkena Systemair, Frico, Fantech och Menerga. Systemair är sedan oktober 2007 noterat på Nasdaq OMX Nordiska börs i Stockholm, idag på listan för stora bolag. Koncernen omfattar ett 90-tal bolag
.