Systemair förvärvar bolag i Australien

Pressmeddelande 15 augusti 2019

Systemair AB (NASDAQ OMX Stockholm: SYSR) har förvärvat ventilationsdelen av det australienska bolaget Pacific HVAC Engineering. Bolaget som har sitt huvudkontor i Melbourne, omsätter cirka 20 miljoner AUD (130 miljoner kronor) och är etablerade även i Sydney, Adelaide, Brisbane, Perth, samt Auckland på Nya Zeeland. Bolaget är distributör av ventilationsprodukter samt tillverkar ett sortiment av fläktar. Antalet anställda uppgår till 60 personer och bolaget kommer att namnändras omgående till Pacific Ventilation.

"Vi ser stora möjligheter med företagets marknadsnärvaro och lokalt anpassade produktportfölj. Det här förvärvet ger oss en stark marknadsposition i Australien och Nya Zeeland. Vi räknar med en bra tillväxt inom regionen för Systemairs produktsortiment främst från fabrikerna i Malaysia och Indien ", säger Systemairs CEO Roland Kasper.

Roland Kasper, CEO, + 46 73 094 40 13, +46 222 440 13
Anders Ulff, CFO, + 46 70 577 40 09, +46 222 440 09

Systemair är ett ledande ventilationsföretag med verksamhet i 50 länder i Europa, Nordamerika, Sydamerika, Mellanöstern, Asien och Afrika. Bolaget omsatte 8,3 miljarder kronor räkenskapsåret 2018/19 och har cirka 6 000 anställda. Sedan grundandet av Systemair 1974 har bolaget uppvisat positiva rörelseresultat. Under de senaste 10 åren har den genomsnittliga tillväxten uppgått till cirka 10 procent.

Systemair har en väletablerad verksamhet på tillväxtmarknader. Koncernens produkter marknadsförs under varumärkena Systemair, Frico, Fantech och Menerga. Systemair är sedan oktober 2007 noterat på Nasdaq OMX Nordiska börs i Stockholm på listan för medelstora bolag. Koncernen omfattar ett 70-tal bolag.