Systemair förvärvar i Brasilien

Systemair AB (NASDAQ OMX Stockholm: SYSR) förvärvar 75 procent av aktierna i det brasilianska bolaget Traydus som är ledande inom tillverkning av kundanpassade ventilationsaggregat och fläktkonvektorer i Brasilien. Bolaget har 75 anställda och är beläget i utkanten av Sao Paulo.

"Trots den rådande politiska och finansiella oron i Brasilien ser vi det här som en väldigt intressant möjlighet att etablera Systemair i Brasilien. Traydus, som fokuserar på energieffektiva lösningar, är positionerade i det övre tekniksegmentet inom ventilationsbranschen i Brasilien. Förvärvet öppnar möjligheter att introducera ett bredare sortiment av Systemairs produkter från övriga fabriker inom koncernen. Genom Systemair-Traydus och våra existerande bolag i Chile och Peru öppnas goda möjligheter att framgångsrikt konkurrera om projekt i hela Sydamerika.", säger Roland Kasper, koncernchef för Systemair.

"Vi kommer till en början att förvärva 75 procent av bolaget, med omgående tillträde, men vi har en bindande option att förvärva de återstående 25 procenten av aktierna inom en period av sex år.", avslutar Roland Kasper.

Gerald Engström, Styrelseordförande, +46 222 440 01, + 46 70 519 00 01
Roland Kasper, CEO, +46 222 44013, +46 730 94 40 13
Anders Ulff, CFO, + 46 222 440 09, + 46 70 577 40 09
Ola Wettergren, Marknadschef Nord- och Sydamerika, +1 941 350 7055

Systemair är ett ledande ventilationsföretag med verksamhet i 45 länder i Europa, Nord- och Sydamerika, Mellanöstern, Asien och Sydafrika. Bolaget omsatte 5,9 miljarder kronor räkenskapsåret 2014/15 och har för närvarande cirka 4 600 anställda. Sedan grundandet av Systemair 1974 har bolaget uppvisat positiva rörelseresultat. Under de senaste 15 åren har den genomsnittliga tillväxten uppgått till cirka 13 procent.

Systemair har en väletablerad verksamhet på tillväxtmarknader. Koncernens produkter marknadsförs under varumärkena Systemair, Frico, VEAB, Fantech, Menerga och Holland Heating. Systemair är sedan oktober 2007 noterat på OMX Nordiska börs i Stockholm på listan för medelstora bolag. Koncernen omfattar ett 60-tal bolag.