Systemair förvärvar Menerga GmbH i Tyskland

Systemair (NASDAQ OMX Stockholm: SYSR) har träffat avtal om förvärv av Menerga GmbH i Tyskland, en ledande europeisk tillverkare av ventilationsaggregat för komfort-, badhus- och processventilation med extra hög verkningsgrad.

Menerga grundades 1981 och har huvudkontor samt produktionsanläggningar i Mülheim an der Ruhr strax utanför Düsseldorf. Omsättningen 2012 uppgick till EUR 56,7 miljoner varav 53 % i Tyskland. Bolaget har för närvarande ca 400 anställda. Förvärvet förutsätter godkännande från den tyska kartellmyndigheten Bundeskartellamt. Tillträde beräknas ske under maj månad.

"Vi är mycket nöjda med att lyckas förvärva Menerga som har ett förstklassiskt rykte när det gäller poolventilation", säger Gerald Engström, VD och koncernchef för Systemair.

"Vi ser stora synergier i våra säljbolag och tror att vi genom detta kan öka försäljningen betydligt i framtiden. De tillför oss samtidigt ett tekniskt kunnande inom området för komplex komfort- och processventilation som även kan användas vid andra aggregatfabriker inom koncernen", avslutar Gerald Engström.

Gerald Engström, CEO, + 46 222 44 001, + 46 70 519 00 01
Roland Kasper, VP Marketing - Products, +46 222-44 013, +46 730 94 40 13

Systemair AB, 739 30 Skinnskatteberg, 0222-440 00, www.systemair.com

Systemair är ett ledande ventilationsföretag med verksamhet i 44 länder i Europa, Nord- och Sydamerika, Mellanöstern, Asien och Sydafrika. Bolaget omsatte 4 miljarder kronor räkenskapsåret 2011/12 och har för närvarande cirka 3 400 anställda. Sedan grundandet av Systemair 1974 har bolaget uppvisat positiva rörelseresultat. Under de senaste 15 åren har den genomsnittliga tillväxten uppgått till cirka 15 procent.

Systemair har en väletablerad verksamhet på tillväxtmarknader. Koncernens produkter marknadsförs under varumärkena Systemair, Frico, VEAB och Fantech. Systemair är sedan oktober 2007 noterat på OMX Nordiska börs i Stockholm på listan för medelstora bolag. Koncernen omfattar ett 60-tal bolag.