Systemair förvärvar Menergas säljbolag i Norge

Systemair AB (NASDAQ OMX Stockholm: SYSR) förvärvar Menerga AS som är marknadsledare inom simhallsventilation och återförsäljare för Menergas produkter i Norge.

Bolaget som säljer och utför service på Menergas produkter omsatte under 2014 motsvarande 55 miljoner SEK. Bolaget har kontor i Hvalstad utanför Oslo samt en rikstäckande serviceorganisation. Antalet anställda uppgår till 17 personer. Menerga AS kommer fortsatt drivas som ett eget bolag med nuvarande ledning och personal.

"Norge är en av våra största och viktigaste marknader, där vi genom förvärvet av Menerga AS stärker vår position som marknadsledare inom ventilation i Norge. Menerga AS är ett välkänt och väletablerat bolag på den norska ventilationsmarknaden som kommer att bidra till en förbättrad lönsamhet för koncernen", säger Gerald Engström, koncernchef för Systemair.

Gerald Engström, CEO, +46 222 440 01, + 46 70 519 00 01
Anders Ulff, CFO, +46 70 577 40 09

Systemair är ett ledande ventilationsföretag med verksamhet i 45 länder i Europa, Nord- och Sydamerika, Mellanöstern, Asien och Sydafrika. Bolaget omsatte 4,55 miljarder kronor räkenskapsåret 2012/13 och har för närvarande cirka 4 150 anställda. Sedan grundandet av Systemair 1974 har bolaget uppvisat positiva rörelseresultat. Under de senaste 15 åren har den genomsnittliga tillväxten uppgått till cirka 13 procent.

Systemair har en väletablerad verksamhet på tillväxtmarknader. Koncernens produkter marknadsförs under varumärkena Systemair, Frico, VEAB, Fantech, Menerga och Holland Heating. Systemair är sedan oktober 2007 noterat på OMX Nordiska börs i Stockholm på listan för medelstora bolag. Koncernen omfattar ett 60-tal bolag.