Systemair förvärvar säljbolag i Belgien

Systemair AB (NASDAQ OMX Stockholm: SYSR) har träffat överenskommelse om att förvärva säljbolaget Camair, leverantör av produkter för luftkonditionering och ventilation för den kommersiella marknaden i Belgien. Affären är beräknad att slutföras 1 oktober.

Bolaget, som är beläget i Seneffe 40 km söder om Bryssel, beräknas omsätta 7 miljoner euro för kalenderåret 2014 och har 22 anställda. I förvärvet ingår även en modern fastighet på 3 000m2 omfattande kontor, produktutställning samt lager.

"Detta ger oss en betydligt starkare ställning i Belgien och bidrar med kompetens inom kommersiell luftkonditionering", säger Systemairs koncernchef Gerald Engström.

"Vi ser bra synergier med vårt senaste förvärv Airwell i Frankrike samt vår italienska produktion av kylmaskiner. Vi kommer också att samlokalisera våra verksamheter i Belgien och utnyttja synergier inom administration och logistik", avslutar Gerald Engström.

Gerald Engström, CEO, + 46 222 44 001, + 46 70 519 00 01
Anders Ulff, CFO, + 46 222 440 09, + 46 70 577 40 09

Systemair AB, 739 30 Skinnskatteberg, 0222-440 00, www.systemair.com

Systemair är ett ledande ventilationsföretag med verksamhet i 45 länder i Europa, Nord- och Sydamerika, Mellanöstern, Asien och Sydafrika. Bolaget omsatte 5,3 miljarder kronor räkenskapsåret 2013/14 och har för närvarande cirka 4 250 anställda. Sedan grundandet av Systemair 1974 har bolaget uppvisat positiva rörelseresultat. Under de senaste 15 åren har den genomsnittliga tillväxten uppgått till cirka 13 procent.

Systemair har en väletablerad verksamhet på tillväxtmarknader. Koncernens produkter marknadsförs under varumärkena Systemair, Frico, VEAB, Fantech, Menerga och Holland Heating. Systemair är sedan oktober 2007 noterat på OMX Nordiska börs i Stockholm på listan för medelstora bolag. Koncernen omfattar ett 60-tal bolag.