Penser Access: Systemair - Motvind och medvind

Systemair redovisar en nettoomsättning på 2254 mkr (2013) för bolagets första kvartal i sitt brutna räkenskapsår, vilket var i linje med vår prognos på 2256 mkr. Därmed uppgick den totala tillväxten y/y till 12%, varav den organiska tillväxten stod för 4,1%. Vi hade räknat med något starkare organisk tillväxt (5,5%), men svagare valutapåverkan. Avvikelsen förklaras primärt av en svagare nordenmarknad än väntat. Norden uppvisade en negativ organisk tillväxt på 11% under kvartalet. Vi bedömer dock att jämförelsekvartalet föregående år var tufft, där ett flertal projekt avslutades. Samtidigt överraskade de icke-europeiska regionerna positivt. Vi räknar med att bolagets två senaste förvärv bidrar positivt från och med Q2’19/20, såväl vad gäller försäljning som marginal. Sammantaget lämnar vi våra estimat oförändrade (+1%) både vad gäller försäljning och EBIT för innevarande och kommande år. Vi upprepar vårt motiverade värde per aktie på 145 kr.

Läs den fullständiga analysen:

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bankaktiebolag. Läs mer på www.penser.se