Systemair köper spanskt ventilationsföretag

Report this content

Ventilationsföretaget Systemair har förvärvat tillgångarna i Koolclima, en spansk tillverkare av ventilationsprodukter. Förvärvet inkluderar rättigheterna till varumärket Koolclima och innebär en förstärkning av Systemairs position på den spanska marknaden.

Koolclimas ventilationsaggregat, fläktar och fläktkonvektorer har en stark position på den spanska marknaden. Verksamheten bedrivs strax utanför Madrid och har drygt 50 anställda, varav ett 30-tal i produktionen. Omsättningen uppgick till 7,7 MEUR (cirka 71 MSEK) under 2006.

– Vi ser goda möjligheter till en fortsatt tillväxt i Spanien. Förvärvet utökar vårt produkterbjudande och underlättar samtidigt försäljningen av vårt befintliga sortiment. Det innebär också att vi får en väl fungerande produktionsanläggning i södra Europa, säger Gerald Engström, koncernchef för Systemair. Systemair övertar verksamhet och tillgångar i Koolclima från den spanska koncernen Koolair. I samband med det bildar Systemair Spain S.L.U. och Koolclima företaget Koolclima-Systemair. Tillverkningen fortsätter som tidigare med bibehållen personalstyrka. Pedro José Dorado Mencias, tidigare marknadschef för Koolclima, utses till vd för det nya företaget medan Patrik Hermansson, tidigare vd för dotterbolaget Systemair Spain, blir vice vd och marknadschef.

För ytterligare information kontaktas:

Gerald Engström, CEO 0222 440 01 eller 070 519 00 01
Glen Nilsson, CFO 0222 440 03 eller 070 654 4003

Systemair i korthet
Systemair är ett ledande ventilationsföretag med huvuddelen av verksamheten i Europa och i Nordamerika. Bolaget omsatte cirka 2,6 miljarder kronor under räkenskapsåret 2006/2007 och har ca 1550 anställda. Bolaget har en väletablerad verksamhet på tillväxtmarknader, i synnerhet i Central- och Östeuropa inklusive Ryssland. Koncernens produkter marknadsförs under varumärkena Systemair, Frico, VEAB och Fantech. Sedan grundandet av Systemair 1974 har bolaget årligen ökat nettoomsättningen och samtidigt uppvisat positiva rörelseresultat. Under de senaste tio åren har den genomsnittliga omsättningstillväxten uppgått till 16 procent. Bolaget har tidigare aviserat en notering på Stockholmsbörsen under 2007.