Systemair ökade nettoresultatet med 29%

Fortsatt tillväxt och förbättrad lönsamhet för ventilationsföretaget Systemair. Under det andra kvartalet (aug-okt) för det brutna räkenskapsåret 2008/2009, ökade nettoomsättningen med 14 procent till 947 Mkr (833). Resultatet efter skatt ökade med 29% till 100 Mkr.
För verksamhetsårets första 6 månader ökade nettoomsättningen med 14% till 1734 Mkr (1527) och resultatet efter skatt med 26% till 170 Mkr (135).

- Andra kvartalet uppvisar fortsatt tillväxt med en förbättrad lönsamhet. Integrationen av nyförvärvet i USA går enligt plan och ger en bas för tillväxt inom sektorn för kommersiella
lokaler på den nordamerikanska marknaden. Denna rapport avges under en period av stor
finansiell oro. Vi följer utvecklingen noga och kan notera en avmattning av tillväxten i Östeuropa &
OSS samt i Norden. Successiva kostnadsanpassningar har vidtagits löpande under hela delårsperioden. För perioden uppnådde vi samtliga uppsatta finansiella mål. Ambitionen är att fortsätta växa även vid vikande efterfrågan genom utveckling av nya produkter, konsekvent marknadsföring samt ökad geografisk närvaro genom nyetableringar och förvärv, säger Gerald Engström, CEO för Systemair.

Delårsrapporten i sin helhet, samt en sammanfattande presentation och intervju med koncernchef Gerald Engström, finns från och med 9 december kl 08.30 tillgänglig på websidan, www.systemair.com.