922 utrop på Systembolagets dryckesauktioner i juni

I juni är det dags för Systembolagets dryckesauktioner*. Först ut, den 2 juni är den ”Lilla dryckesauktionen”. Den 9 juni går den ”Stora dryckesauktionen” av stapeln. Även i år är det röda viner från Bordeaux som dominerar båda auktionerna.

— Efter förra årets framgång med den Lilla Dryckesauktionen håller vi nu den andra auktionen i ordningen med 455 utrop, säger Sören Nylund, värderingsman på Systembolaget. Dryckesauktionens katalog liksom text och bild för auktionens objekt finns tillgängliga på www.systembolaget.se och på www.auktionsverket.se. På webben finns även information om tidigare auktioner. Visning av och information om auktionernas objekt är måndag 1 och 8 juni kl. 15-19, i Stockholms Auktionsverks lokaler i Frihamnen, Magasin 5. Datum för auktionerna. • Lilla Dryckesauktionen: Tisdag 2 juni, start kl 15.00 i Stockholms Auktionsverks lokal, Magasin 5 i Stockholms Frihamn. • Stora Dryckesauktionen: Tisdag 9 juni, start kl 12:00 i Stockholms Auktionsverks lokaler, Nybrogatan 32 i Stockholm. För ytterligare information, välkommen att kontakta: Sören Nylund, värderingsansvarig, Systembolaget: 070-548 00 25 soren.nylund@systembolaget.se Anna Hamilton, informationschef, Stockholms Auktionsverk: 0733-40 67 84 anna.hamilton@auktionsverket.se --------------------------------------------------------------------------------------------------------------- * Skillnaden mellan de två auktionerna är utropens storlek, främst avseende utropets belopp eller antal flaskor. Bedömningskriterierna är de samma för båda auktionerna: flaskorna ska hålla en god och erkänd kvalitet. Definitionen för värdefullt samlarobjekt lyder: ”ett vin, ett starkvin eller en spritdryck som med kontinuitet omsatts och omsätts på internationella dryckesauktioner samt har en bred dokumenterad efterfrågan”.