Andris Zvejnieks ny kommunikationsdirektör i Systembolaget AB

Andris Zvejnieks har lång erfarenhet av strategiskt kommunikationsarbete på ledningsnivå och kommer närmast ifrån SAS Sverige AB där han sedan 2005 varit kommunikationsdirektör. Dessförinnan har han bland annat arbetat i ledande befattningar inom IBM Svenska AB och Luftfartsverket. Andris tillträder tjänsten som kommunikationsdirektör i Systembolaget 1 september 2009.

- Jag ser verkligen fram emot att bli en del av Systembolaget. Det är ett företag som ägs av oss alla, har ett viktigt uppdrag och engagerar många människor. Det gör jobbet som kommunikationsdirektör i Systembolaget till Sveriges mest intressanta och komplexa kommunikationsuppdrag, säger Andris Zvejnieks.

- Jag är nöjd att vi har rekryterat en kommunikationsdirektör med en stor erfarenhet av strategisk kommunikation. Andris har erfarenhet från stora publika företag, från både offentlig och privat verksamhet, säger Systembolagets vd Magdalena Gerger.

Kort fakta om Andris Zvejnieks

* Ålder: 51 år

* Familj: Sambo

* Intressen: Resor, gärna till egna stugan i Lettland samt idrott/motion i olika former.

* Bor: Stockholm

* Tidigare arbeten: 2009, Egen konsultverksamhet. 2005-2009 Kommunikationsdirektör SAS Serige AB, 1999-2005, Informationschef, IBM Svenska AB. 1994-1999 Informationschef, Luftfartsverket Arlanda& Bromma. 1988-1994 Pressansvarig, Kooperativa Förbundet. 1986-1988 Informationssekreterare, Civildepartementet.

* Utbildning: Samhällsvetarexamen, Uppsala Universtitet samt Communication Executives Program, CEP, Handelshögskolan, Stockholm.

Ytterligare information: Press- och informationschef Lennart Agén 070-245 00 47 samt Kommunikationsdirektör Andris Zvejnieks, 070-655 55 47.