Därför langar föräldrar till sina barn

Rädsla för konflikter och bekräftelse på att man fortfarande behövs, kan ofta ligga bakom varför föräldrar köper ut alkohol till sina barn. Föräldrarna ser sig inte som langare, utan tycker att de gör sina barn en tjänst. Det är slutsatser man kan dra av en fokusgruppundersökning som Systembolaget genomfört med föräldrar och syskon som köper ut alkohol.

Som skäl anger föräldrarna att man vill vara en schysst förälder och att man vill kontrollera vad barnet dricker. Man ser sig absolut inte som langare, utan tycker att man gör sina barn en tjänst genom att skydda från langare och ”fulsprit”. Föräldrarna menar att de litar på sina barn, och vill visa förtroende. Många ser det som ett sätt att leda in barnen i vuxenvärlden, att introducera en god dryckeskultur och avdramatisera alkoholen.

Magdalena Gerger tillträder i dagarna som VD för Systembolaget.
- Att motverka langning är en av Systembolagets viktigaste försäljningsregler. Vi vill på olika sätt hjälpa till att stärka föräldrarna i deras roll, vilket också skapar förståelse för våra försäljningsregler, säger Magdalena Gerger.

Systembolaget genomför en rad aktiviteter för att motverka langning. Bland annat utbildar man kontinuerligt sina medarbetare och genomför kampanjer där man ger föräldrar argument för att säga nej. Samarbete sker även på lokal nivå med olika aktörer.
- I den här frågan är det viktigt att flera grupper i samhället samarbetar, ju fler aktörer desto bättre, fortsätter Magdalena Gerger.
__________________________________________________________________

Filmad intervju med Magdalena Gerger: http://proxysystembolaget.jms.se/webnative/listdir?-c+24+/jms/bildbanker/sb/Systembolaget/Pressbilder/Magdalena%20Gerger

För ett eventuellt nyhetsinslag inom ramen för er webb-TV eller som länk i samband med artikel publicerad på nätet. Foton på Magdalena Gerger: http://proxysystembolaget.jms.se/webnative/listdir?-c+24+/jms/bildbanker/sb/Systembolaget/Pressbilder/Magdalena%20Gerger

För mer information:
Lennart Agén, press- och informationschef, telefon 070-245 00 47