Svag minskning i försäljningen - men fortsatt starkt stöd

Systembolagets försäljning minskade något under det andra kvartalet i år. Försäljningen minskade med 2,2 procent, omräknat i liter ren alkohol. Det innebär en minskning på 0,3 procent för första halvåret 2013. Även den totala alkoholkonsumtionen minskade under 2012 jämfört med 2011 enligt en nyligen publicerad rapport från SoRAD . Stödet för Systembolagets ensamrätt är fortsatt högt och ligger på 71 procent under kvartalet.

För de olika varugrupperna utvecklades försäljningen enligt följande:

Försäljning andra kvartalet 2013
samt första halvåret 2013.
1000-tals liter
April-Juni 2013 April Juni 2013 Januari-Juni 2013 Januari-Juni 2013
Försäljning 1000-tals liter  Förändring jfrt m motsvarande period 2012* Försäljning 1000-tals liter Förändring jfrt m motsvarande period 2012*
Sprit 4 578   - 5,9 % 8 916  - 2,2 %
Vin 50 539  - 0,8 % 94 371  + 1,0 %
Öl 61 541   - 2,5 % 109 865  - 1,3 %
Cider & Blanddrycker 5 273   - 5,7 % 8 431  - 5,3 %
Alkoholfritt 619  + 3,7 % 982  + 6,6 %
Totalt ren alkohol 11 861  - 2,2 % 22 058  - 0,3 %

*) Förändringen jämfört med föregående år är kalenderkorrigerad.

– Försäljningen ligger på en stabil nivå. Det alkoholfria sortimentet fortsätter att öka. Ett större utbud med högre kvalitet gör att allt fler nu väljer att köpa alkoholfritt, säger Magdalena Gerger, vd Systembolaget.

Alkoholfritt fortsätter öka, sprit minskar
Försäljningen av alkoholfria drycker ökade under första halvåret med 6,6 procent. Samtidigt minskade försäljningen av sprit med 2,2 procent och kategorin cider och blanddrycker med 5,3 procent.

Den totala alkoholkonsumtionen minskar
Enligt SoRAD:s nyligen publicerade rapport Tal om alkohol 2012, som tagits fram inom ramen för Monitorprojektet, uppgick den totala alkoholkonsumtionen under 2012 till 9,2 liter omräknat till ren alkohol per invånare 15 år och äldre. Detta är en minskning jämfört med 2011, då konsumtionen skattades till 9,4 liter. Merparten av den alkohol som konsumeras i Sverige inhandlas på Systembolaget. Under 2012 var Systembolagets andel av totalkonsumtionen cirka 63 procent.

Specialöl populärt
Försäljningen av specialöl – annan öl än ljus lager – ökar. Försäljningen gick under kvartalet upp med totalt 19 procent jämfört med samma period förra året. Ett ökat intresse för lokalproducerad öl från små bryggerier gör att svensk specialöl ökat med 25 procent under kvartalet och med 35 procent sedan årsskiftet.

Drygt 7 av 10 är positiva till Systembolaget
Stödet för Systembolagets ensamrätt, som mäts av TNS Sifo i ett opinionsindex, är fortsatt hög under kvartalet. 71 procent av allmänheten svarade ja på frågan: ”Tycker du att man ska behålla Systembolaget och monopolet på försäljning av starköl, vin och sprit eller vill du att starköl, vin och sprit skall säljas i andra butiker?”

Bra resultat på ålderskontroll
Under första halvåret efterfrågades legitimation vid 96 procent av alla testköp
(2 800 stycken). Testköpen genomförs av kunder mellan 20-25 år.

För ytterligare statistik, besök:
www.systembolaget.se/OmSystembolaget/Forsaljningsstatistik/

För mer information, kontakta:
Lennart Agén, presschef, tel. 070-245 00 47, press@systembolaget.se

1) Centrum för socialvetenskaplig alkohol- och drogforskning