Systembolaget i siffror första halvåret 2009

- Både antalet kunder och försäljningen ökar

Ålderskontroll Under första halvåret begärdes legitimation vid 94 procent av de kontrollköp som personer mellan 20-25 år gör. Under första halvåret genomfördes 2 973 kontrollköp. - Detta är resultatet av ett långsiktigt och framgångsrikt arbete för att säkerställa att personer under 20 år inte ska handla alkohol, säger Systembolagets presschef Lennart Agén. Opinionsindex (OPI) Under första halvåret svarade drygt 65 procent av Systembolagets kunder att man vill behålla Systembolaget. Det innebär att två av tre kunder uppskattar Systembolagets arbete med ansvarsfull försäljning och god service. Opinionsindex mäter hur stor andel av kunderna som vill behålla Systembolaget och detaljhandelsmonopolet. Systembolagets försäljning och antal kunder, januari- juni Systembolagets försäljning under första halvåret ökade med 9,3 procent mätt i ren alkohol i jämförelse med samma period 2008. Antalet kunder ökade med 4,2 procent till knappt 54 miljoner. För de olika varugrupperna utvecklades försäljningen (i liter) enligt följande: Sprit +6,4% Vin +11,1% Starköl +7,8% Cider/Blanddrycker +6,1% Alkoholfritt +17,2% Systembolagets försäljning i juni ökade med 6,0 procent mätt i ren alkohol i jämförelse med samma period 2008. Antalet kunder ökade med 7,7 procent till knappt 10 miljoner. I juni utvecklades försäljningen för de olika varugrupperna (i liter) enligt följande: Sprit +5,3% Vin +8,2% Starköl +2,6% Cider/Blanddrycker +0,9% Alkoholfritt +15,2% - Systembolagets försäljning och antalet kunder ökar. Glädjande nog ökar dock inte den totala alkoholkonsumtionen enligt preliminära siffror från Stockholms Universitet (SoRAD) som beräknar en nedgång med cirka 3 procent av den totala alkoholkonsumtionen för första kvartalet 2009, säger Systembolagets presschef Lennart Agén. X % I bilagan (pdf) finner du Systembolagets försäljning per varugrupp samt Systembolagets försäljning per län. Du kan läsa vidare om våra nyckeltal och resultat på vår hemsida: http://www.systembolaget.se För ytterligare information kontakta gärna: Press- och informationschef Lennart Agén Presstjänst 070-245 00 47, Telefon Vxl 08-503 300 00 press@systembolaget.se